Onsdag meldte digi.no at Piratpartiet vil forsøke å stable på beina et norsk parti som skal stille lister ved stortingsvalget 2013. Første hinder er å skaffe 5.000 underskrifter, noe initiativtagerne skal prøve å få lagt en plan for å løse ved et oppstartsmøte for det nye partiet kommende lørdag.
Frank Aarebrot, professor i europeisk politikk ved institutt for sammenlignende politikk på Universitetet i Bergen, levner partiet små sjanser for å lykkes med å få et stortingsmandat.
Men situasjonen er ikke håpløs.
– Jeg forventer at et parti som Piratpartiet er gode på sosiale medier, og at de vil klare på samle en kjerne av velgere som er relativ uavhengig en lav valgdeltagelse, sier Aarebrot til digi.no.
Han mener at de har langt bedre sjanser for å få mandater i lokalvalg enn ved nasjonale valg, nettopp fordi deltagelsen da er lavere. Dette har også vært trenden i delstatsvalgene i Tyskland, hvor resultatene den siste tiden har vært gode for partiet med oppslutning på oppunder ti prosent.
Til valget i Europaparlamentet i 2009 klarte de også å få to mandater, mens de i riksdagsvalget i Sverige kom under ett prosent i 2010. Valgdeltagelsen i det førstnevnte var langt lavere enn i de sistnevnte.
– Men fireprosent-regelen gjør også at de har bedre sjanse i de største fylkene. De trenger mindre enn fire prosent her for å få inn et mandat, og jeg vil tro at de står sterkere i de store byene enn i utkant-Norge. De er ikke helt uten sjanser, sier Aarebrot som også peker på at det er en situasjonsfaktor som spiller til partiets fordel.
– Dette er et protestparti på venstresiden, i likhet med De Grønne, som kan tjene på et defensivt SV, sier Aarebrot, som ikke tror partiet vil ta mange stemmer fra etablerte partier på høyresiden, men snarere fra Venstre og SV.
Aarebrot peker også på at Piratpartiet er mer ett subkulturelt fenomen enn et ideologisk fenomen.
– Når vi ser nærmere på disse så er de jo rykende uenig med hverandre. Det eneste de er enige om er at det er gøy å eie en datamaskin. Det grunnleggende slagordet er: «The net will be free» som er en teknologisk floskel. Men det går rett inn hos målgruppen, sier Aarebrot som mener partiet bør holde seg unna ideologi, men heller søke engasjement rundt slagord som kan forene.
– Den største faren er at de overideologiserer budskapet, sier professoren som mener at veien til suksess for piratpartiet ligger i protest – ikke ideologi.
– Men jeg tror dette er en prøveballong for å se om de kan gjøre et bra kommune- og fylkestingsvalg, sier Aarebrot. Da er, som professoren sa, sjansene bedre gitt lavere valgdeltagelse.
Den største utfordringen blir imidlertid å få nok signaturer til å få partiet lovlig stiftet. Da trenger de 5.000 underskrifter.
– Og da holder det ikke med «likes» på Facebook. Dette er signaturer på papir skrevet med blekk. Men du må få med at jeg ønsker dem all lykke til, sier den anerkjente valgforskeren til digi.no.
Les også:
- [04.10.2013] Piratpartiet tar grep
- [03.04.2013] Piratene blir landsdekkende
- [17.12.2012] Nådde målet
- [27.11.2012] – Kan du hjelpe Piratpartiet?
- [27.08.2012] Piratene trenger din hjelp
- [24.08.2012] Vil ha «digital revolusjon» i Norge
- [24.08.2012] Derfor er Håkon Wium Lie «pirat»
- [13.06.2012] Piratene vil innta Stortinget
- [30.04.2009] Økt oppslutning om Piratpartiet