FORBRUKERTEKNOLOGI

Trøbbel for nettbanker

DNB, Nordea og Fokus Bank rammet av driftsproblemer.

DNB er blant flere norske banker som mandag opplever driftsproblemer i nettbanken.
DNB er blant flere norske banker som mandag opplever driftsproblemer i nettbanken.
25. juni 2012 - 13:06

Flere av landets banker opplevde mandag tekniske problemer. Kunder av DNB, Nordea og Fokus Bank meldte alle om trøbbel med å logge inn i nettbank.

For noen gikk det tregt, mens tilgangen skal ha vært helt nede hos andre. Det er foreløpig uklart hva avviket skyldes.

- Vi har fått melding om treghet i navigeringen, og man undersøker nå hva årsaken kan være. Det ser ut til å være et problem hos en av våre underleverandører, sier Nordeas informasjonssjef Thomas Sevang til digi.no.

Nordea har lagt ut en plakat som bekrefter at de opplever ustabile driftsforhold. «Noen av våre kunder kan for øyeblikket oppleve problemer ved bruk av nettbanken. Dersom du opplever problemer, vennligst forsøk igjen litt senere.»

VG Nett har fått tilsvarende svar fra DNB og Fokus.

Systemene til BankID skal ikke være berørt.

- Det er ikke meldt problemer hos oss. Våre tjenester er i ordinær drift, forteller BankIDs kommunikasjonssjef Hege Steinsland.

digi.no er i kontakt med Evry (tidligere EDB Ergogroup, som er sentral tjenesteleverandør av banksystemer, og venter på en nærmere redegjørelse.

Evry hadde problemer tidligere i dag, forteller selskapet til digi.no, men nå skal det meste være løst.

- De nettbankene, minibankene og nettbedriftene som Evry drifter er oppe og i normal trafikk, sier informasjonssjef Helge Ytterøy L'orange.

Han erkjenner at de visste at dagen i dag ville bli kritisk, men at de derfor hadde forberedt seg med ekstra overvåkning av systemene.

- Vi hadde noe kapasitetsproblemer tidlig på morgenen, men fikk løst det før klokken 11. Det er enkelte hengeproblemer, men det gjelder ikke nettbank. Det berører bare de som fysisk går i banken for tjenester, sier L'orange til digi.no.

Skatteoppgjøret ble i dag klart for 2,9 millioner nordmenn. De som får penger igjen skal allerede ha fått pengene overført til konto. Ekstra pågang kan derfor være en teori om hvorfor nettbankene sliter.

- Det var veldig stor pågang inn mot vårt nettverk. Jeg formoder at dette er forespørsler i forbindelse med skatteoppgjøret, sier Evrys informasjonsjef.

Oppgradert:

Klokken 14.15 melder DNB at nå skal alt fungere som det skal.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.