Onsdag vil aksjemarkedet bli servert en rekke analyser om Facebook fra de store meglerhusene i USA. Årsaken er at det har gått 40 dager siden de ble børsnotert og «den stille perioden» er da over og de store meglerhusene som var involvert i børsnoteringen kan gå offentlig ut med sine antagelser og anbefalinger.
Facebooks notering var slettes ingen suksess for investorene som kjøpte seg inn i det sosiale eventyret. Selskapet debuterte med en børskurs på 38 dollar per aksje, men kursen falt raskt ned og den kjappe gevinsten mange håpet på uteble. Mandag ble aksjene omsatt til 32,14 dollar per stykk men de har blitt notert nede mot 25 dollar.
Investorene har vært forsiktige med å kjøpe aksjer i selskapet etter den kjølige mottagelsen, som også kjølte ned markedet for internett-selskap på vei til børs. Men det kan være trenden snur etter at de store investeringsbankene og meglerhusene fra onsdag kan presentere sine analyser.
Flere mindre meglerhus har allerede presentert sine analyser. Ifølge Wall Street Journal har 10 av disse en kjøpsanbefaling, mens åtte anbefaler investorene å holde på sine aksjer mens to anbefaler salg. Men analysene som kommer onsdag er fra de største, for eksempel Goldman Sachs og Morgan Stanley, som var med på børsnoteringsprosessen.
At Facebook ikke har vært en rakett på børsen etter noteringen vil også gjøre det lettere for analytikerne å komme med positive analyser og anbefale kjøp, skriver avisen. Dessuten vil meglerhusene gjerne presentere analyser som ser en høyere børskurs enn den som ble satt da de gikk på børs.
Ser vi på historien pleier aksjene i selskap som har gått på børs å stige rett i forkant og i etterkant av at de 40-dagene med stillhet fra tilretteleggerne er omme. Wall Street Journal nevner spesifikt LinkedIn, som steg 12 prosent samme dag som analytikerne kunne publisere sine analyser.
Uansett er det selskapets resultater og forventningene til disse som er det viktigste for utviklingen på børsen. Da selskapet gikk på børs ble det stilt store spørsmålstegn ved forretningsmodellen til Facebook og selskapets evne til å tjene penger på sin enorme brukermasse.
Hvordan Facebook ligger an på det feltet får vi først vite når selskapet fremlegger kvartalstall i løpet av sommeren.
Les også:
- [29.10.2012] Sparket etter Facebook-fiasko
- [28.06.2012] Ingen jubel for Facebook
- [31.05.2012] Facebook-fiasko stopper nettselskap
- [30.05.2012] Facebook straffes på børsen
- [18.05.2012] Facebook-festen tok slutt