Konflikten er klassisk - en hel industri av partnere som selger produkter til Windows-brukere får en ny konkurrent, Microsoft selv. Det er vanskslig å konkurrere med Microsofts mulighet til å legge inn et nytt produkt i Windows eller Microsofts merkenavn og salgskanaler.
Les også:
- [17.06.2003] Norman venter Microsoft-avklaring over sommeren
- [11.06.2003] Microsoft kjøper antivirus fra Romania
Men Norman er ikke nervøs for Microsofts oppkjøp av server og PC-basert antivirus-teknologien til bulgarske GeCAD. Tvert i mot, selskapet hevder at Microsofts oppkjøp er en positiv nyhet.
Men Microsoft har åpenbart vært nervøse for hva deres partnere tror - selskapet ringte opp Norman på mandag.
- Microsoft ringte oss og fortalte oss om oppkjøpet på mandag, sier Audun Lødemel, Ansvarlig for marketing og forretningsutvikling i Norman til digi.no. Vi er ikke nervøse, vi ser det som positivt å at Microsoft engasjerer seg i antivirus-arbeidet, vi trenger all hjelpen vi kan få.
Microsoft har foreløpig ikke vært veldig spesifikke om hva de skal bruke antivirus-teknologien til. Selskapet er ganske vage og sier bare at man skal bruke teknologien til å bedre sikkerheten til Windows på både klient- og serversiden. De tar også sikte på å utvikle en betalt abonnementstjeneste for kontinuerlig oppdatert antivirus.
- Jeg tror ikke produktene kommer til å bli en del av Windows. Antimonopol-saken mot hvor mye Microsoft vil tørre å lansere, sier Lødemel til digi.no.
Men det er likevel klart at Microsoft har mange muligheter til å begrense bruken av et antivirus-produkt. Selskapet kan lansere bare mot enkeltbrukere eller holde seg til server-baserte produkter.
Men på spørsmål fra digi.no om hva Microsoft skulle kunne bruke teknologien - uten å bli en konkurrent til Norman, stoppe Lødemel opp.
- Vi er usikre på hva de kan tilby utover hva vi tilbyr. Skulle de likevel lansere standard antivirus-produkter, vil vi bli likeverdige leverandør. Så får kundene velge om de vil ha en uavhenging leverandør i tillegg til Microsoft, sier Lødemel til digi.no.