Endre Rangnes åpner sin karriere som toppsjef i EDB Business Partner med en sur opprydningsjobb. IT-giganten har fokus på drift for banker og andre store kunder. Selskapet har derfor forsøkt å selge sin konsulentdivisjon de siste årene.
Men stadig dårligere tider har gjort det vanskelige å selge en gruppe generelle IT-konsulenter. digi.no snakket nylig med Ergo Group-sjef Per Andersen som påpekte at i et marked med overskudd på konsulenter er det billigere å selv ansette enn å kjøpe opp et selskap. Men det er mangel på jobber for slike konsulenter, noe som reduserer etterspørselen til null.
Konsulenttjenester i EDB hadde ved årsskifte 300 ansatte, hvorav 150 har fått jobb i de andre delene av selskapet.
Nå setter Rangnes strek. Ikke bare kvitter han seg med 150 ansatte, han legger ned hele forretningsområdet Konsulenttjenester med virkning fra første juli 2003.
Akkurat hvor mange som blir sagt opp er ikke klart.
Nedleggelsen av konsulentdivisjonen kommer som en del av den nye forretningsstrategi EDB offentliggjorde 30. januar. Denne innebar en konsentrasjon av kjernevirksomheten med vekt på produktivitetsfremmende IT-løsninger. I tråd med ny strategi skulle Konsulenttjenester avvikles som eget forretningsområde ved en kombinasjon av salg, avvikling av virksomhet og overføring av relevante ressurser til øvrig virksomhet.
- Det er ikke mulig for oss å selge denne virksomheten til en attraktiv pris uten å inkludere i salget kompetanse som er strategisk viktig for oss, og som hører naturlig hjemme i det nye EDB-konsernet. En slik løsning er ikke verdiskapende og er derfor forkastet, sier konsernsjef Endre Rangnes.
Her er hva som skjer:
40 ansatte i Business Consulting i Oslo skal sies opp. I tillegg vil 18 ansatte i Trondheim få hjelp til å etablere sitt eget selskap.
De to datterselskapene Dolphin og Stradec med til sammen 45 ansatte skal ut. Rangnes arbeider med salg. Det pågår forhandlinger om salg av Dolphin, som ventes avsluttet i juni. Dette selskapet har god lønnsomhet, forteller EDB. EDB Dolphin er spesialister på programvare til kontaktsenter og talesvarløsninger.
Konsulentselskapet Stradec har ikke tilfredsstillende lønnsomhet, og endelig beslutning om selskapets fremtid taes innen utgangen av juni.