Microsoft kunngjorde i går kveld at de avskriver 6,2 milliarder dollar i regnskapet for sin «Online Services Division» i regnskapsårets fjerde kvartal som ble avsluttet 30. juni. Nettdivisjonen er ansvarlig for satsinger som søketjenesten Bing. Avskrivningen er en erkjennelse av at Microsoft ikke har lyktes å konkurrere med Google i verken søk eller nettannonsering.
Ifølge Wall Street Journal vil avskrivningen trolig føre til at regnskapet for fjerde kvartal gjøres opp med et nullresultat. Ifølge Bloomberg var analytikernes gjennomsnittlige forventning for Microsoft i juni-kvartalet et nettoresultat på 5,3 milliarder dollar. Avskrivningen vil følgelig redusere nettoresultatet til rundt én milliard dollar i tap.
Microsoft forklarer at avskrivningen knytter seg til goodwill. Goodwill i nettdivisjonen stammer vesentlig fra oppkjøpet av nettannonseselskapet Aquantive i mai 2007. Microsoft betalte 6,3 milliarder dollar for Aquantive, 85 prosent mer enn selskapets daværende markedsverdi. Kjøpet av Aquantive ble tolket som et mottrekk mot Googles kjøp av DoubleClick, for 3,1 milliarder dollar.
– Som et resultat av vår årlige gjennomgang av goodwill-forringelse, mener Microsoft at en nedskrivning av goodwill i Online Services Division på om lag 6,2 milliarder dollar er påkrevet, heter det i pressemeldingen. – Oppkjøpet av Aquantive fortsetter å fyre Microsofts innsats innen nettannonsering, men oppkjøpet førte ikke til en vekst i samsvar med forventningene.
Microsoft sier at nedskrivningen ikke ventes å påvirke den løpende driften av selskapet.
Nettdivisjonen har blødd i årevis. I de tre første kvartalene i regnskapsåret 2011–2012, det vil si de ni månedene fram til 31. mars, bokførte divisjonen en omsetning på 2,1 milliarder dollar – opp 11 prosent fra samme periode året før, og 3,8 prosent av Microsofts samlede omsetning – og et driftsresultat på minus 1,45 milliarder dollar.
Aquantive antas å ha vært et forholdsvis dårlig kjøp. Microsoft måtte ut med ytterligere oppkjøp og utvikling, for eksempel da de kjøpte Fast Search & Transfer, en norsk utvikler av søketeknologi, for 6,6 milliarder kroner i april 2008. Fra 2009 har Microsoft investert ytterligere milliarder dollar i forgjeves forsøk på å nærme seg Google, blant annet gjennom en omfattende nettannonseavtale med Yahoo.
Nedskrivningen ser så langt ikke ut til å ha påvirket Microsofts aksjekurs.