FORBRUKERTEKNOLOGI

Bygger lagringsservere selv

Sterk og lønnsom vekst for norsk Dropbox-utfordrer.

Roland Rabben, Jotta
Roland Rabben, Jotta
18. juli 2012 - 07:16

Det norske teknologiselskapet Jotta, som har spesialisert seg på enkle lagrings- og backupløsninger til personmarkedet, rundet i sommer 100.000 brukere. Disse har til sammen over 850 millioner filer i selskapets systemer. Men det vokser kraftig. Hver dag kommer det i snitt 2,5 millioner nye filer – lastet ned fra brukernes PC eller Mac samt mobiltelefoner.

–Mål om150.000 i år

Denne tjenesten er imidlertid ikke Jotta alene om å tilby. Dropbox, Apples iCloud og en rekke andre tjenester har kommet de siste årene, og konkurransen er beintøff. Det som imidlertid er spesielt med Jotta sin tilnærming, er at de tilbyr andre selskap å bruke tjenesten under sitt navn. Ta for eksempel kabel-selskapet Get.

Når deres kunder får tilbud om lagringsløsning, så er det Jotta som leverer varene under Get sitt navn.

– Runder vi 150.000 brukere innen utgangen av 2012, så når vi målene våre. Det har vi stor tro på at vi klarer, sier Roland Rabben i Jotta, til digi.no. Han er daglig leder og gründer i selskapet, som ble etablert i 2008.

De fleste av brukerne til Jotta betaler for bruken, selv om de har vært rause med gratistilbudet. Opptill 5 gigabyte er gratis, mens du må betale 25 kroner per måned for opp til 20 GB. Skal du ha ubegrenset med lagringsplass koster det 49 kroner per måned.

MP3 støver ned

Men hva bruker kundene tjenesten til? Jotta har latt digi.no se litt på tallene. Av de 800 millioner filene som selskapet per i dag lagrer er 30 prosent multimedia-filer mens 20 prosent er Office-dokumenter og 18 prosent er programfiler. En viktig årsak til at mange benytter seg av tjenester som Jotta, er for å lagre bilder, musikk og videoer.

– Antallet bilder og videoer vokser kraftig. Over halvparten av multimediefilene som blir lagret i nettskyen, er nå videoer.

– For to år siden lagret man flere MP3-filer enn man tok bilder. Nå har imidlertid strømmetjenestene som Spotify og Wimp overtatt som musikk-kilde nummer én, på bekostning av egenlagring av MP3-filer. Vi tror MP3-bibliotektene vil være antikvariske om kort tid og kommer til å støve ned, sier Robben til digi.no.

Mobil vekst

Det er innen mobile enheter vi finner den største veksten, og Jotta har apper for både Android og iOS.

– Vi fokuserer våre framtidsplaner på to områder: mobil og internasjonal vekst. Se for eksempel fordelingen av Apple sine brukere. Mac OS X har en brukerbase på 66 millioner, mens iCloud har 125 millioner brukere. Mobile enheter står altså for halvparten av all bruken, sier Rabben

Om kort tid lanserer de en ny Android app som lar brukeren laste opp kontakter, bilder, video, musikk og tekstmeldinger automatisk opp i nettskyen når man bruker telefonen. Skulle telefonen slutte å fungere er det bare å laste ned innholdet til en ny telefon og fortsatte som om intet har skjedd.

På denne videoen demonstrere Jotta sin kommende Android-app:

Bygger serverne selv

Men hvor lagres alle dataene? Jotta har valgt å kjøre hele løsningen på sitt eget rigg fremfor å bruke kapasitet fra for eksempel Amazon. Med kostnadseffektive lagringsservere plassert på Digiplex sitt anlegg på Økern i Oslo, har selskapet klart å få ned kostnaden så mye at de i dag er kontantpositive.

– Vår infrastruktur er bygget opp av servere som inneholder kostnadseffektive, standard desktop-komponenter. Vi kontrollerer selv hvordan disse settes sammen for å tilfredstille våre behov for sikkerhet, ytelse og pris. Ved siste investering var prisen cirka 65 øre per gigabyte. Dette er ekstremt lavt sammenlignet med løsninger fra EMC, NetApp eller HP, sier Rabben til digi.no.

I et blogginnlegg fra 2010 gjennomgår selskapet hvordan de har bygget opp lagringsplattformen. Blant annet er en viktig nøkkel erkjennelsen av at maskinvare feiler. Det er regelen – ikke unntaket.

– Istedenfor å kjøpe dyre lagringsservere eller SAN-løsninger for å unngå slike maskinfeil, har vi bestemt oss for at det er bedre å ta høyde for maskinfeil som en del av den normale driften, skriver Jotta på sin blogg.

Og siden lagring er produktet Jotta selger, er prisen på lagringsservere avgjørende.

– Lave lagringskostnader er kritisk for vår suksess, og det ble tidlig klart for oss at ingen selger så billig lagring som vi ønsker. Vi har derfor satt sammen langringsservere basert på billige og lett tilgjengelige komponenter. Dette er en utprøvd modell som Google har gjort stor suksess med, opplyser selskapet.

Kortreiste data

At anlegget er plassert i Oslo, og dermed i relativt kort avstand til brukeren, har også en stor fordel.

– Den kortreiste overføringen av data fører også til raskere opplasting av data for kundene. Den ekstra forsinkelsen man får ved å overføre filer over Atlanterhavet til amerikanske leverandører, har ikke vi, sier Rabben.

Trenger ikke penger

Selskapet eies i dag av de ansatte samt noen eksterne investorer. En av dem er gründer Per Otto Vold, som gjorde suksess med nyhetstjenesten PointCarbion som ble solgt til Thompson Reuters for noen år siden. Nå er det internasjonal ekspansjon som står i førersetet, men det er ingen planer om å hente inn mer kapital med det første.

– Nei, vi er kontantpositive og har ikke noe kapitalbehov for øyeblikket. Vi har ikke planer om det, sier Rabben til digi.no.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.