TELEKOM

Android gjør rent bord i Kina

Nye tall viser til oppsiktsvekkende vekst.

Veksten for smarttelefoner er voldsom i det kinesiske markedet, men det er de kinesiske aktørene som stikker av med veksten. Det er stor sannsynlighet for at kvinnen på bildet faktisk bruker en Android-mobil. Hele 81 prosent av smarttelefonene som ble solgt i andre kvartal i det kinesiske markedet var Android-baserte.
Veksten for smarttelefoner er voldsom i det kinesiske markedet, men det er de kinesiske aktørene som stikker av med veksten. Det er stor sannsynlighet for at kvinnen på bildet faktisk bruker en Android-mobil. Hele 81 prosent av smarttelefonene som ble solgt i andre kvartal i det kinesiske markedet var Android-baserte. Bilde: Nelson Ching/Bloomberg via Getty Images/All Over Press
2. aug. 2012 - 08:37

Analyseselskapet Canalyst slapp onsdag sin siste analyse over verdens smartmobilmarked. Stemmer anslagene selskapet har for andre kvartal viser de en fantastisk vekst for det kinesiske smartmobilmarkedet.

Ekstrem vekst

Veksten på ett år har vært på svimlende 199 prosent, og en vekst på 32 prosent fra første til andre kvartal. Mer enn 42 millioner smartmobiler ble levert inn i kinesiske distribusjonskanaler i andre kvartal.

Det er andre kvartal på rad det settes rekord i det kinesiske markedet. Kina står nå for 27 prosent av markedet, mens USA står for 16 prosent, ifølge Canalyst.

Kinesere vinner i Kina

Analyseselskapet trekker frem at veksten i Kina stort sett er drevet av kinesiske aktører, mens de internasjonale gigantene sliter med å holde følge. Selv om Samsung er størst med en markedsandel på 17 prosent så taper de terreng ettersom antall telefoner har vært nær uendret. Kinesiske aktører som ZTE, Lenovo og Huawei har opplevd en vekst på henholdsvis 171 prosent, 2 665 prosent og 252 prosent fra samme periode i fjor.

Kinesiske aktører har til sammen en markedsandel på 60 prosent av det kinesiske smarttelefon-markedet. Apple er den femte største aktøren i markedet men her har antall enheter falt med 37 prosent fra første kvartal til andre.

Internasjonale tapere

Nokia og Motorola er de største taperne i det kinesiske markedet. Nokias volum har falt med 47 prosent i kvartalet. Den eneste internasjonale aktøren som har opplevd vekst er taiwanske HTC.

En av forklaringsvariablene, ifølge Canalyst Kina-analytiker Nicole Peng, er at de kinesiske aktørene kjenner det kinesiske markedet bedre enn de internasjonale gigantene. Men det er også et poeng at prisen har mye å si når kineserne velger en ny telefon, og de klassiske lavprismerkene opplever kraftig vekst.

Android snart enerådende

Av alle smarttelefonene som ble levert i Kina i andre kvartal ble 81 prosent drevet av Android, noe som bidrar sterkt til at Googles operativsystem nå tar en dominerende markedsposisjon også på verdensmarkedet.

Av de 158,3 millioner telefonene som ble levert i kvartalet var 107,8 millioner, eller 68,1 prosent, drevet av Android. Samme periode i fjor var andelen på 47,6 prosent. Dette representerer altså en vekst på 110,4 prosent fra 2011 til 2012. Apples iOS sto i andre kvartal i år for 26 millioner enheter, eller 16,4 prosent av markedet. Det er en vekst på 28 prosent fra samme periode i fjor.

Artikkelen fortsetter etter tabellen.

Statistikken fra Canalyst viser at Android har tatt en dominerende posisjon i verdensmarkedet for smarttelefoner.
Statistikken fra Canalyst viser at Android har tatt en dominerende posisjon i verdensmarkedet for smarttelefoner.

Windows ikke forbi Symbian

Den største vinneren sett i prosenter er imidlertid Windows Phone. Det ble levert 5,1 millioner enheter i andre kvartal på verdensbasis, noe som gir en markedsandel på 3,2 prosent. Dette er en vekst på 277 prosent fra samme periode i fjor.

Symbian, plattformen som Nokia har forlatt til fordel for Windows, hadde i andre kvartal en markedsandel på 4,2 prosent men taper sammen med Blackberry kraftig terreng i verdensmarkedet.

Det er Samsung som er den største smartmobil-produsenten med en markedsandel på 31 prosent, mens Apple og Nokia kommer bak.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.