Rettssaken Apple har anlagt mot Samsung i San Jose, California, gikk mandag inn i sin andre uke. Apple beskylder det sørkoreanske konglomeratet for å ha kopiert iPhone og iPad og krever 2,5 milliarder dollar i erstatning.
Samsung på sin side mener at de ikke har gjort noe annet enn å konkurrere om kundenes gunst på en fullt ut lovlig måte. Det er en jury på ti personer som skal dømme i saken, som vil gå for retten ut denne måneden.
Les også:
- [14.08.2012] Microsoft har lisensiert Apples design
- [06.08.2012] Slik ble iPhone til
- [03.08.2012] Raser mot Samsung
- [01.08.2012] – Samsung valgte å kopiere oss
- [31.07.2012] Nå er kampen i gang
– Som himmel og jord
Mot slutten av gårsdagen ble det fremlagt et internt Samsung-notat som ikke akkurat går i det sørkoreanske selskapets favør. Det skriver teknologibloggen AllThingsD, som har lagt ut hele dokumentet på sine nettsider.
Notatet er fra JK Shin, sjef i Samsungs mobildivisjon, og tar opp den store utfordringen iPhone representerte for selskapet.
– Hele tiden har vi brukt all vår oppmerksomhet på Nokia og konsentrert vår innsats på ting som «folder», «bar» og «slide». Men når vår UX (brukeropplevelse, red. anm,) sammenlignes med den uventede konkurrenten Apples iPhone så er forskjellen som himmel og jord. Det er en design-krise, skrev Shin.
Skjeller ut Omnia
Hva skal da selskapet gjøre med det? I notatet fremgår det at Shin skriver følgende:
– Jeg hører dette: La oss lage noe som iPhone.
Videre:
– Vet dere hvor vanskelig det er å bruke Omnia (Samsungs tidlige smarttelefon, red. anm.)? Når du sammenligner iPhone med vår siste Omnia, kan du med hånden på hjertet si at Omnia er bedre? Dersom du sammenligner brukeropplevelsen med iPhone er det som forskjellen mellom himmel og jord, skrev Shin i notatet som ble fremlagt i retten.
Viktig leverandør
Men samtidig som Samsung og Apple sloss bittert i retten, ikke bare i San Jose men også i Europa, Australia og flere andre markeder, er de to selskapene også avhengig av hverandre.
Da Apple trengte en stødig leverandør av brikker og teknologi til sin nyvinning iPhone på midten av 2000-tallet var det Samsung de gikk til. Bare i år er Apple verd 7,5 milliarder dollar for Samsung, skal vi tro Gartner Group sine beregninger. Det er et beløp som har vokst med 60 prosent fra i fjor.
Ifølge Bloomberg News står Apple for 8,8 prosent av Samsungs totale omsetning, noe som gjør Apple til selskapets klart viktigste kunde. Den nest største kunden er Hewlett-Packard, med 3,2 prosent av omsetningen.
Men Apple kan ikke bare forlate Samsung uten videre. Samsung er nemlig eneleverandør av A-microprosessoren som driver både iPhone og iPad. Dessuten sikrer Samsung at Apple har tilgjengelig de komponentene de trenger for å mette markedets behov.
Les også:
- [14.08.2012] Microsoft har lisensiert Apples design
- [06.08.2012] Slik ble iPhone til
- [03.08.2012] Raser mot Samsung
- [01.08.2012] – Samsung valgte å kopiere oss
- [31.07.2012] Nå er kampen i gang