Opera Software og Google har omsider blitt enige om en ny avtale, som viderefører Google som standard søkemotor i selskapets nettlesere.
Dette har lenge vært Operas viktigste inntektskilde, og analytikere som følger selskapet har beregnet verdien til mellom 200 og 250 millioner kroner i året.
Forrige avtale løp opprinnelig ut før påske, og ble midlertidig forlenget i flere runder, mens forhandlingene åpenbart trakk ut.
En forklaring på det kan være Operas stadig økende brukermasse, og dermed sterkere forhandlingskort, men også at avtalen nå ser ut til å ha blitt utvidet.
- Den [nye] avtalen inkluderer også promotering av ulike Google-produkter og -tjenester, skriver Opera Software i en børsmelding.
Hvilke produkter og tjenester det er snakk om fremgår ikke, men analytiker Peder Strand i investeringsbanken SEB Enskilde har tidligere nevnt Gmail, Google+ og Youtube som aktuelle kandidater for en slik avtale.
Den nye avtalen med Google gjelder for mer enn bare desktop-utgaven av Opera. Denne gangen er også deres mobile nettleser-portefølje (Opera Mobile og Opera Mini) omfattet.
Avtalen oppgis å vare fram til 1. august 2014.
- Denne avtalen dekker hele verden og inkluderer alle Operas standard mobile nettlesere og desktop-nettlesere, heter det i meldingen fra det norske nettleserselskapet.
Operas nettleser har for øvrig to ulike søkefelter, hvor de selger plass til samarbeidspartnere. Google har alltid utgjort det primære feltet, mens det sekundære - i midten av startmenyen (speed-dial), har ulike partnere avhengig av marked. Her har blant annet den russiske søkemotoren Yandex vært en viktig samarbeidspartner i utvalgte land.
- Avtalen med Yandex er også forlenget, opplyser Operas kommunikasjonssjef Nils Broström til digi.no.
(Opera Software presenterte onsdag også selskapets regnskapstall for andre kvartal, som digi.no dekker i en egen sak.)
Les også:
- [12.02.2013] Apple håver inn på Google-søk
- [24.10.2012] Vokser der ingen skulle tru
- [01.10.2012] Opera røper hemmelig avtale
- [28.06.2012] Opera ikke i havn med Google