Microsoft vil med Surface konkurrere med sine egne partnere. Beslutningen om å utvikle egne nettbrett har derfor forarget noen pc-produsenter.
Særlig Acer har hatt vondt for å svelge den bitre pillen. De har åpent kritisert Microsoft for planene.
Dell ser derimot ikke ut til å la seg skremme, selv om selskapet nå opplever sviktende salg (Les: Dells nøkkeltall peker nedover) innen alle forretningsområder, og at nettbrett er blant årsakene til lavere pc-etterspørsel.
Ikke bekymret
Etter fremleggelsen av kvartalstallene denne uken, ble toppsjef Michael Dell utfordret på om de fryktet pc/nettbrett-serien som Microsoft skal lansere allerede i høst.
- Jeg tror det er en allmenn oppfatning at antallet solgte [Surface]-enheter blir relativt lavt. Kanskje vil de stå for mellom én til to prosent av det totale pc-salget neste år, sa Dell ifølge Cnet.
Dells finansdirektør Brian Gladden sa videre at «vi har pratet med Microsoft og vet hvordan de tenker. Windows 8 vil åpenbart gi oss muligheter med hvordan vi differensierer produktene våre».
Gladden varslet et bredt spekter av Dell-produkter basert på det nye operativsystemet, både med rene nettbrett, bærbare og hybride løsninger. Disse skal komme fra og med fjerde kvartal.
Microsoft skal etter planen begynne å selge sin første Surface-modell, avbildet øverst i denne saken, samtidig med lanseringen av Windows 8, det vil si den 26. oktober.
Les også:
- [30.11.2012] Surface Pro blir dobbelt så dyr
- [20.08.2012] – Windows RT-nettbrett blir klart billigst
- [14.08.2012] Disse vil konkurrere med Surface
- [07.08.2012] Acer advarer Microsoft
- [19.06.2012] Skal dette være et nettbrett?