JUSS OG SAMFUNN

Datatilsynet gransker «liker»-knappen

Kan være ulovlig å bruke, akkurat som Google Analytics.

Datatilsynet gransker også Facebook, og mener det er likheter med hvordan deres webverktøy fungerer og Google Analytics.
Datatilsynet gransker også Facebook, og mener det er likheter med hvordan deres webverktøy fungerer og Google Analytics. Bilde: Duncan Chard/Bloomberg/All Over Press
27. aug. 2012 - 09:29

Datatilsynet har gått til det drastiske skrittet å stemple bruk av Google Analytics som lovstridig.

Det er det foreløpige utfallet av en kontroll med Skatteetatens og Lånekassens bruk av gratisverktøyet på sine nettsteder, gjennomført i fjor høst.

Men Datatilsynet stoppet ikke der. Flere utbredte nettjenester må nå tåle et kritisk blikk fra norske personvernmyndigheter.

Høsten 2011 gjennomførte tilsynet kontroll også med Askim kommune og NKI Fjernundervisning. Denne gangen for bruk av analyseverktøy fra Facebook.

Ove Skåra er informasjonsdirektør i Datatilsynet. <i>Bilde: Hans Fredrik Asbjørnsen</i>
Ove Skåra er informasjonsdirektør i Datatilsynet. Bilde: Hans Fredrik Asbjørnsen

- Vi bestemte oss for å gå etter webanalyse og fattet interesse for Google Analytics og det som den gangen het Facebook Analytics, som nå heter Facebook Insights. Liker-knappen er en viktig del av dette, sier Datatilsynet informasjonssjef Ove Skåra til digi.no.

Poenget er ifølge Skåra å se hvor mye informasjon som går til «disse store selskapene». Ansvaret for å holde seg innenfor lovverket rettes mot den enkelte virksomhet som velger å ta verktøyene i bruk.

- Når et produkt tilbys gratis for å gjøre webanalyse, still dere spørsmål om hva disse opplysningene blir brukt til – og hvordan de håndteres, sier Skåra.

Konklusjonen i tilfellet Facebook sin svært utbredte sosiale plattform, kan bli at bruken er lovstridig i henhold til personvernlovgivningen.

- Datatilsynets kontrollrapporter om bruken av Facebook sine verktøy, som svært mange bruker, kommer til å bli svært interessant, mener Skåra.

KLARE LIKHETER mellom Facebook sine sosiale webverktøy og Google Analytics, mener direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon. <i>Bilde: Per Ervland</i>
KLARE LIKHETER mellom Facebook sine sosiale webverktøy og Google Analytics, mener direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon. Bilde: Per Ervland

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, bekreftet på spørsmål fra digi.no i forrige uke at de har utført tilsynkontroll med de to nevnte virksomhetene for bruk av Facebook-verktøy.

Mange av de samme saksbehandlerne er involvert i de to sakene, og Datatilsynet ønsker å konkludere om Google Analytics før de går videre med Facebook-saken.

- Jeg tror vi får ta denne rapporten først (om Google Analytics, red.anm.). Men det er klare likheter mellom disse systemene, sa Thon.

Slik saken står er det virksomhetene selv som må dokumentere at Google anonymiserer opplysningene som samles inn om besøkende, og at de ikke brukes til annet enn statistiske formål. Hvis ikke risikerer de et endelig vedtak.

Skatteetaten og Lånekassen har frist til 10. september med å gi tilsvar på varselet om vedtak.

Det er klare likheter mellom disse systemene - Vi tror det er nødvendig med denne typen press. Det er faktisk norske selskaper som skal forsikre seg om at de bruker slike verktøy lovlig, sier tilsynets informasjonssjef Ove Skåra til digi.no.

Han kan videre avsløre at rapportene om bruken av Facebook-verktøy på nettstedene til Askim kommune og NKI skal legges fram om ikke altfor lang tid.

- I løpet av høsten skal vi ha ferdig rapportene om Askim kommune og NKI også, sier Skåra.

- Dere sier at det er likheter mellom hvordan Google Analytics og Facebook sin liker-knapp fungerer. Betyr det at også bruk av liker-knappen kan være lovstridig?

- Det kan vi ikke utelukke. Det er likheter mellom disse to sakene. Det er dette som blir interessant å se når vi sluttfører tilsynsrapporten, sier Skåra.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.