Ikke uventet leverte Funcom svært svake tall da resultatet for andre kvartal ble presentert tirsdag.
Årsaken er at selskapets i de tre månedene før juni hadde store kostnader knyttet til lanseringen av The Secret World, et nytt stort MMO-spill de lanserte i sommer.
Driftsresultatet endte med et underskudd på 47,5 millioner dollar etter at selskapet skrev ned verdien av The Secret World med hele 35 millioner dollar. Selskapet hadde i samme periode driftsinntekter på 2,6 millioner dollar.
Hele regnskapsrapporten kan du laste ned her (pdf).
Flopp
Da Funcom lanserte The Secret World håpet de på at interessen for det nye storspillet ville være så stort at de ville tjene inn igjen alt de har brukt på utvikling, markedsføring og promotering med renter over det neste året. Men lite tyder på at de kan regne med det. Spillet har nemlig floppet, både hos spillpressen og blant kundene.
Til nå har rundt 200.000 personer kjøpt spillet, men som digi.no har rapportert tidligere er dette langt lavere enn det selskapet la opp til og forventet.
Konsekvensen er dype kostnadskutt. Forrige uke ble det klart at halve staben er permittert. I kvartalsrapporten som ble presentert tirsdag skriver de at det vurderes mer kostnadskutt for å få selskapet til å levere overskudd.
Aksjeras
Aksjekursen taler også sitt tydelige språk om hvordan satsningen på storspillet The Secret World har slått feil: Aksjekursen har rast 83,4 prosent bare den siste måneden. Etter at kvartalstallene ble kjent tirsdag har aksjekursen falt til et nytt lavmål. En aksje koster nå 2,43 kroner noe som priser hele selskapet til 162 millioner kroner.
Ny strategi
Hvordan skal selskapet da komme ut av dette uføret? Funcom hentet inn frisk kapital fra investormarkedet i våres, drevet av forventinger til at selskapet ville lykkes med The Secret World. De har enda nærmere 17 millioner dollar i kontanter. Nå varsler selskapets nye toppsjef Ole Schreiner til finansavisen E24 at de skal ha langt lavere utviklingskostnader på nye spill.
I stedet å bruke over 50 millioner dollar, som de har gjorde både med Age of Conan og The Secret World, skal budsjettene på utvikling nå være mellom 2 og 15 millioner dollar. Forretningsmodellen til spillene vil også endres.
– Vi vil fortsette å lage PC-MMO-spill, men vi vil bevege oss mot en gratis modell eller en modell hvor en premium-konto koster penger, sier Schreiner til E24.
Blant annet melder Funcom om en samarbeidsavtale med Lego, om å bygge Lego Online spill på vegne av leketøysgiganten. Selskapet har også tidligere varslet at de vil satse på mindre omfattende spill på nettbaserte plattformer.
De melder også at antallet spillere, og dermed inntekter, til Age of Conan og Anarchy Online er forholdsvis stabile. Begge disse er kontantpositive, og vil være det i overskuelig fremtid, melder selskapet.
Les også:
- [25.01.2013] Funcom legger ned i Kina
- [10.01.2013] Ny slakterunde i Funcom
- [13.12.2012] – Veldig god investering
- [22.08.2012] Funcom permitterer halvparten
- [10.08.2012] Funcom må kutte