Selskapet bak Internet Explorer, en rekke serverprodukter og ikke minst noen av verdens mest populære nettjenester har hatt en hull i sitt produktspekter: Microsoft har manglet en søkemotor.
Når du søker på MSN, bruker du nemlig egentlig søkemotoren til Inktomi - som i motsetning til Google ikke driver noen eget nettsted. Dette fungerte nok greit for Microsoft - inntil erke-konkurrent og markedsleder Yahoo kjøpte Inktomi.
Nå tyder svært mye på at Microsoft skal lansere sin egen søkemotor. Selskapet har lansert såkalt spider/robot-programvare, skriver Cnet.
Spider-programvare er den delen av søkemotoren som hopper rundt på nettet og kopierer alle nettsider den finner. Senere indekseres disse sidene og lagres i databaser som brukere kan søke i.
Dermed ser det ut som Microsoft har startet innsamlingen eller hvertfall tester innsamling av nettsider til en søkemotor.
- Vi er nå interessert i å utvikle denne teknologien selv, sier Microsoft-talskvinne Lisa Gurry til Cnet og forteller at selskapet nå øker farten i arbeidet med å lage en egen søkemotor.
Microsoft kan bruke en egen søkemotor til både å servere annonser og reklame for egne produkter/tjenester til MSN-brukerne og alle brukere av Internet Explorer. Andre muligheter er forbindelser med Internett-tjenester som Passport og Microsofts server-produkter.
Når søkemotoren eventult skal lanseres eller hvordan Microsoft skal avslutte samarbeidet med både Inktomi og Overture vil hun ikke kommentere. Hun understreker at Microsoft ikke har noen "umiddelbare" planer om å endre bruken av Inktomi og Overtures tjenester, men vil ikke kommentere de lengre perspektivene.
Overture har håndtere annonseplassering på sider med søketreff MSN servere sine brukere. Men også dette forretningssamarbeidet har nok surnet betraktelig - Overture er selskapet som kjøpte Internett-søkemotoren til både norske Fast Search & Transfer og Altavista.
De nye signalene fra Microsoft er overraskende, for så sent som i februar undertegnet selskapet en kontrakt med Inktomi som strekker seg frem til desember 2005.
Uansett er Microsofts signaler dårlige nyheter for konkurrentene og vil utvilsomt ha påvirket Fast tungt dersom selskapet ikke hadde solgt sin Internett-søkevirksomhet.