Den kinesiske nettgiganten Alibaba har i tre år arbeidet med å utvikle et eget Linux-basert operativsystem for smartmobiler, kalt Aliyun OS. 1600 utviklere i datterselskapet Alicloud arbeider på prosjektet. En første versjon ble sluppet i juli i fjor. Selskapet opplyser at det i Kina, per mai i år, er solgt én million smartmobiler med Aliyun. Disse stammer fra to leverandører, Beijing Tianyu (med K-Touch som merkevare) og Haier.
På den niende årlige konferansen «Netrepreneur Summit» i Alibabas hjemby Hangzhou i helgen, tok selskapet sats og beskrev Aliyun OS som «Kinas Android».
Strategisjef Zeng Ming siteres av henholdsvis Wall Street Journal og den kinesiskspråklige IT-nyhetstjenesten Sohu.
Zeng sa også at ytterligere tre kinesiske smartmobilleverandører vil tilby apparater med Aliyun OS innen årsskiftet, og at flere står for tur. Blant fordelene Aliyun OS har framfor Android, ifølge Zeng, er at tjenester som søk, kart og e-post ikke er underlagt de samme begrensningene. Sensur og andre hindringer gjør at Googles tilbud innen disse områdene er enten upålitelige eller utilgjengelige. Han mener det hindrer Android fra å kunne tilby fullverdig brukeropplevelse i Kina, i motsetning til Aliyun OS.
Kina har over en milliard mobilabonnenter, og vil ifølge IDC bli verdens største smartmobilmarked i 2012, med en andel på 26,5 prosent mot 17,8 prosent for USA.
Det spesielle med Aliyun OS er at tjenester ikke leveres som «apper», men kjører på servere og leveres gjennom nettskyen.
Data rundt samtaler og tekstmeldinger lagres i nettskyen, slik at de kan aksesseres fra ulike apparater, også pc-er. Kunder tilbys gratis 100 gigabyte lagring i skyen.
Lagring av brukerdata i nettskyen kan antas å gi kinesiske myndigheter fordeler i form av enklere sensur og overvåking. Antakelig vil ikke dette spille noen rolle for brukerne.
Alibaba driver flere av verdens aller største nettsteder for e-handel (se artikkelen Ekstremt mange besøker Amazon), blant dem markedsplassen Taobao, betalingstjenesten Alipay og e-handelstjenesten Alibaba.com som i fjor var større enn Apples samlede nettsatsing, og bare mindre enn Amazon og eBay. Blant fordelene Aliyun OS kan tilby, er e-handel integrert med en mobil variant av betalingsløsningen Alipay.
Zeng er klar på at det vil ta tid å vokse Aliyun OS forbi Android i Kina. Han tror at forventet vekst innen kinesisk mobil e-handel er nok en faktor som taler til Aliyuns fordel.
Ifølge Zeng forventes Alibabas e-butikker å få en omsetning på en milliard yuan i 2012, mot 400 millioner i 2010.
Kinas samlede e-handel ventes å tredobles til mer enn 360 milliarder dollar (2,3 milliarder yuan) innen 2015, ifølge en rapport fra Boston Consulting Group som Wall Street Journal viser til.
Slår denne prognosen til, vil Kina være verdens største e-marked, målt i omsetning. Allerede i dag er tallet på kinesiske e-handlende 193 millioner, mot 170 millioner i USA.