For åtte år siden delte Chris Hughes rom med Mark Zuckerberg på Harvard, og var med å stifte selskapet siden kjent som Facebook. Tre år seinere meldte Chris Hughes seg som valgkampmedarbeider for Barack Obama. Hans ekspertise innen sosiale medier bidro til at Obama ikke bare vant den demokratiske nominasjonen, men også til at han seiret i presidentvalget.
Under Evry-arrangementet Insight 2012 i Tønsberg torsdag, ble Hughes presentert for Høyre-leder og norsk statsministerkandidat Erna Solberg. Det skjedde på scenen, foran en fullsatt sal. Solberg stilte det selvfølgelige spørsmålet: Hva skal politikere med sosiale medier?
– Politikere må først og fremst innse at sosiale medier er kommet for å bli, og at de er viktige for opinionsdanningen. De må også forstå at det ikke dreier seg om kringkasting. Sosiale medier er mer som runde bord, der samtaler krysser fram og tilbake. Politikere må gripe muligheten sosiale medier gir dem for å delta i denne samtalen.
Den potensielle gevinsten kan være enorm, sa Hughes.
– Hvis folk liker ditt budskap, vil meldinger av typen «hun er min kandidat» nå hundrevis av venner. Det kan utløse en bølge med sympati og støtte. Risikoen er at dersom budskapet ikke fenger, kan resultatet bli katastrofalt for oppslutningen.
– Er det alltid politikeren selv som ytrer seg når for eksempel Obama tvitrer, spurte Solberg. – I Norge er det viktig å opptre personlig.
– Ikke alltid, med noen ganger. Staben kan ta seg av mange ajourføringer og meldinger. Men det er viktig at hovedpersonen bidrar. Når Obama tvitrer selv, signerer han «–BO». Han gjør det vanligvis minst én gang daglig. Når det er medarbeidere som tvitrer for ham, ser du ikke denne signaturen. Politikere som alltid lar andre tvitre eller stå for sine Facebook-oppføringer, vil før eller siden miste kontakten med velgerne.
Hughes var ellers nøye med å presisere at han ikke må oppfattes som en deltaker i norsk politisk debatt.