ANALYSER

Nettsøk fra pc-er synker for første gang

Utføres i økende grad på mobile enheter.

Kampen mellom blant annet Bing og Google er i ferd med å flyttes fra pc-ens nettlesere til smartmobilene og nettbrettene.
Kampen mellom blant annet Bing og Google er i ferd med å flyttes fra pc-ens nettlesere til smartmobilene og nettbrettene. Bilde: PantherMedia/James Steidl og digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
15. okt. 2012 - 13:44

Veksten i bruken av webbaserte søketjenester fra pc-er har ikke bare bremset kraftig i løpet av året. For første gang siden Macquarie Group begynte sine undersøkelser, er det en nedgang i bruken mellom september i fjor og samme måned i år. I alle fall ifølge USA-tallene til ComScore. Dette omtales i denne artikkelen hos Cnet News.

Tallene fra ComScore viser at Yahoo er den av de tre største søketjenestene i USA som er mest rammet av dette. Trafikken til selskapets søketjenester synker raskere enn den generelle trenden, noen som har ført til at selskapets andel i det amerikanske søkemarkedet er fallende. Det er Google og Microsoft som i størst grad overtar disse andelene.

Dette betyr ikke nødvendigvis at søketjenestene totalt sett brukes mindre. Mcquarie mener at ved utgangen av 2012 vil nesten en tredel av søketrafikken komme fra smartmobiler og nettbrett. Innen visse kategorier søk er andelen så høy allerede. Restaurantsøk er et eksempel på en slik kategori. Men også søk etter elektronikk, skjønnhet, finans og bil skjer i økende grad via mobile enheter.

Fotfeste innen smartmobiler og nettbrett blir dermed stadig viktigere. I smartmobilmarkedet har dominerer Google stort med Android, hvor Googles søketjenesten er selvfølgelig del av funksjonaliteten. I nettbrettmarkedet er det Apples iOS som leder, og selv om Apple nok ser seg om etter alternativer, er Google fortsatt standard søketjeneste i iOS. Microsoft må inntil videre sette sin lit til egne plattformer – Windows Phone 7 og 8, Windows RT og Windows 8 – for å få distribusjon av Bing på mobile enheter. Selskapet har i liten grad lykkes med å vinne markedsandeler innen smartmobiler til nå, og selskapets nettbrettplattformer har ennå ikke kommet på markedet.

Nå er det heller ikke slik at leverandørene av søketjenestene nå hviler på sine laurbær. Cnet News skriver i en annen artikkel om hvordan i alle fall Google ser for seg at søketjenesten vil utvikle seg i tiden framover.

En del av videreutviklingen gjøres på bakgrunn av hva brukerne faktisk søker etter, men kanskje ikke får svar på. Men det jobbes også for at tjenesten i enda større grad skal kunne svare på spørmål som brukerne i dag tror at den ikke vil kunne gi svar på. Dette kan være mer sammensatte spørringer som «Vis meg en utendørs Lady Gaga-konsert på et sted med varmt vær hvor billettene koster under 450 kroner».

I tillegg har Google allerede lansert Google Now i Android 4.1, en funksjonalitet som skal kunne svare gi svar på ting brukeren lurer på allerede før de har spurt.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.