Avhendingen av eierandelen i Alibaba i tredje kvartal tilførte regnskapet verdier på 4,6 milliarder dollar, mange ganger mer enn nettoomsetningen som endte på 1,20 milliarder dollar, en nedgang på 1 prosent fra samme kvartal i fjor.
Medregnet Alibaba-pengene, gjør nettoresultatet etter skatt et byks på 960 prosent, til 3,16 milliarder dollar.
Regnskapet inneholder et viktig lyspunkt: Driftsresultatet øker med 1 prosent til 177 millioner dollar.
Kvartalet var Yahoos første under sin femte toppsjef på fire, 37 år gamle Marissa Mayer, som for øvrig er nybakt mor for første gang, med et barn på fire uker. Hun har altså prestert å holde omsetningen noenlunde flat med en stab på 12 000, 12 prosent lavere enn for et år siden, samtidig som hun fullførte den viktige avtalen med Alibaba som hennes forgjenger Ross Levinsohn forhandlet fram i mai.
Les også:
- [03.12.2012] Yahoo risikerer gigantsmell
- [25.10.2012] Yahoo fjernet norgessjefen
- [24.10.2012] Facebook slo tilbake
- [19.09.2012] Yahoo realiserer milliardgevinst
- [22.05.2012] Yahoo løser sin Kina-floke
Et annet lyspunkt er at omsetningen fratrukket trafikkostnader – det Yahoo, i likhet med Google og andre tjenester må betale til nettsteder som dirigerer brukere til dem – økte med 2 prosent til 1,09 milliarder dollar. Det er nok et mål på stigende lønnsomhet.
Tallene var bedre enn ventet, og på analytikerkonferansen umiddelbart etter tallpresentasjonen overbeviste Mayer om at det er grunn til optimisme: Aksjekursen økte med over 4 prosent etter at tallene ble kjent.
På den andre siden er det klart at Yahoo fortsatt befinner seg i en snuoperasjon. Analytikerne jaktet på detaljer om Mayers planer, men fikk lite servert. Referater i amerikanske finanspresse gjengir uttalelser som disse:
– Yahoo skal tilbake til sine røtter, som internettselskapet fokusert på brukeropplevelse.
– Yahoo må gjøres til et overveiende mobilt selskap.
Halvparten av utviklerstaben skal over på mobile tjenester, sa hun.
Mayer skal være misfornøyd med avtalen med Microsoft, som sikrer Yahoo inntekter fra søketjenesten. Hun skal også prøve å forbedre tilretteleggingen av bannerannonser tilpasset Yahoos kunnskaper om de enkelte brukerne, der hun mener Yahoo er kommet svært kort.
Hun åpner også for at Yahoo kjøper småselskaper for å bedre sine produkter.