Tidligere i år la regjeringen frem sin strategi for å digitalisere offentlig sektor, og da især den statlige delen. En viktig grunnstolpe i strategien er at alle tjenester skal være tilgjengelig digitalt. Det vil si at brukerne skal slippe å forholde seg til papir når de skal fylle ut offentlige skjema.
Nå har regjeringen bestemt at dette skal være på plass innen 2015 for samtlige statlige virksomheter. Det fremgår av et rundskriv fra regjeringen til underliggende statlige etater.
- Innbyggerne forventer i dag digitale selvbetjeningsløsninger. De betaler regninger, bestiller flyreiser og varer på nettet. Brukerne skal slippe å fylle ut skjemaer, søknader og rapporter på papir og sende med posten. Staten skal tilby sine tjenester slik brukerne forventer det, og det er digitalt, sier fornyingsminister Rigmor Aasrud.
Målet til regjeringen er at all kommunikasjon mellom stat og innbygger skal gå via elektroniske kanaler. Det er de største statlige tjenestene som skal komme førts, da i løpet av 2014.
- Unntak for dette kravet er tjenester som har under 3000 innsendinger av skjemaer årlig, og tjenester der digitalisering ikke er hensiktsmessig verken for bruker eller forvaltning.
Å tilby digitale tjenester på nett til innbyggerne er et første skritt. På sikt skal forvaltningen tilby mer avanserte, digitale tjenester, skriver Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) i en pressemelding.