BEDRIFTSTEKNOLOGI

Gjør «big data» til «fast data»

SAP lanserer egen CRM-løsning for i-minne-teknologien Hana.

CRM er den første av SAPs forretningskritiske applikasjoner som gjøres tilgjengelig på i-minne-plattformen Hana.
CRM er den første av SAPs forretningskritiske applikasjoner som gjøres tilgjengelig på i-minne-plattformen Hana.

SAP har to store arrangementer i Madrid denne uken, henholdsvis Sapphire Now og SAP TechEd. I forbindelse med disse arrangementene har selskapet lansert en pakkeløsning, «SAP 360 Customer», der en CRM-applikasjon (kundehåndtering) kjøres på Hana, selskapets i-minne-teknologi.

Poenget med i-minne-teknologi er å gjøre «big data» til «fast data», altså prosessere store mengder data i tilnærmet sanntid. SAPs i-minne-plattform Hana har hittil vært assosiert med forretningsanalyse og beslutningsstøtte. Det har også vært snakket om å kombinere transaksjoner og analyse i tilnærmet sanntid.

Ved å kjøre CRM på Hana skal man kunne oppnå full innsikt en kunde i tilnærmet sanntid. Datagrunnlaget i det nye SAP-produktet er ikke bare ERP-systemet og kundens spesifikke historikk. SAP gir også anledning til å fange data fra sosiale medier og andre eksterne kilder, i tilnærmet sanntid. Pakkeløsningen omfatter analytiske verktøy. Betegnelsen «360» viser til muligheten til å betrakte og forstå kunden fra alle mulige vinkler.

Ifølge Visual Sikka i SAP bygger CRM-applikasjonen til Hana på denne ukens «Support pack stack 5» som utvider Hana-plattformen med egenskaper knyttet til høy tilgjengelig, katastrofeberedskap, integrert tekstanalyse og mer effektiv transaksjonsprosessering. Han sier også at SAP tar sikte på å tilby flere forretningskritiske applikasjoner fra SAP Business Suite til Hana.

Som første referansekunde oppgir SAP den kinesiske pc-leverandøren Lenovo, verdens nest største. De oppgir at de er i en tidlig fase med implementeringen, og at de første resultatene er «svært lovende».

– Vi har allerede sett 30 ganger raskere ytelse i nøkkelprosesser knyttet til kundevalideringsfasen, sier Liu Xiaoyu, visepresident i Lenovo.

I en kommentar til kunngjøringen fra SAP skriver analyseselskapet Ovum at SAPs Hana-drevne CRM er en pakkeløsning med en svært hensiktsmessig anvendelse av i-minne-teknologi. Målgruppen er først og fremst eksisterende Hana-kunder, siden disse allerede har vist vilje til å investere i høyytelse informasjonsbehandling.

Pakkeløsningen krever at brukeren investerer i egen Hana-maskinvare. Dette er ikke en nettskyløsning. SAP samarbeider med de store serverleverandørene om Hana.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra