Et nystartet analyseselskap i Beijing, Umeng har nylig sluppet anslag over utviklingen på det kinesiske mobilmarkedet, skriver TechInAsia.com.
Fra en tidligere rapport fra Kinas departement for informasjonsindustrien, er det kjent at landet per juni hadde 388 millioner mobile nettsurfere, og 380 millioner som nettsurfet fra pc.
Det Umeng-analysen slår fast, er at over 200 millioner av de mobilsurfende bruker smartmobiler drevet av enten Android eller Apple iOS.
Fordelingen er 140 millioner Android-mobiler, og 60 millioner iPhone.
Den samlede økningen for iOS og Android siden forrige undersøkelse fra første kvartal, er 125 prosent.
Ut fra grafen gjengitt av Umeng, har forholdet mellom Android og iOS ikke endret seg det siste halve året: Begge har vokst i noenlunde samme takt.
For to uker siden publiserte analyseselskapet Gartner sine anslag over det globale smartmobilmarkedet i tredje kvartal. Denne analysen omfattet også en oversikt over salg av smartmobiler per operativsystem.
De globale tallene viser hvordan Android drar fra iOS: I tredje kvartal 2011 ble det solgt 3,5 Android per iPhone. I tredje kvartal 2011 er forholdet økt til 5,2 Android per iPhone.
Skal en tro Umeng-tallene er forholdet i Kina rundt 2,3 Android per iPhone.
Veksten i smartmobilbruken i Kina er langt kraftigere enn økningen i det globale salget. Trass i dette – og trass i at Kina selv har mange tilvirkere av Android-mobiler – holder Apple bedre stand mot Android i Kina enn i resten av verden.