ANALYSER

Windows 8 løfter ikke PC-salget

Stor produsent misfornøyd.

PC-produsentene har lansert en rekke Windows 8 baserte produkter, men etterspørselen hos kundene har vært heller laber, skal vi tro amerikanske tall.
PC-produsentene har lansert en rekke Windows 8 baserte produkter, men etterspørselen hos kundene har vært heller laber, skal vi tro amerikanske tall. Bilde: Per Ervland
30. nov. 2012 - 08:42

Onsdag ble det kjent at salget av Windows 8-lisenser slett ikke var så ille som mange forventet. Men nye tall viser at Windows 8 ikke har løftet salget av PC-er.

– Etterspørselen etter Windows 8 er ikke så god akkurat nå, sier finansdirektøren i PC-produsenten Asus i en kommentar til Wall Street Journal og peker på etterspørselen etter selskapets nye touch-baserte PC, Vivobook, har vært svak.

En rapport fra det amerikanske analyseinstituttet NPD Group bekrefter at etterspørselen etter Windows-baserte PC-er i det amerikanske markedet er fallende.

Salget falt 21 prosent i de fire ukene som endte med 17. november, målt mot samme tid i fjor. Tallene er hentet fra salgene til Wal-Mart, Best Buy og flere andre kjeder, men inkluderer ikke direktesalg via nettet.

En analytiker i NPD slår fast at Windows 8 ikke har hatt den effekten på PC-salget som noen hadde håpet på.

Spørsmålet markedet stiller seg nå er om kundene vil omfavne touch-baserte PC-formater og at de bare trenger litt tid, eller om nedgangen i etterspørsel er utslag av en strukturell nedgang i etterspørselen.

NPDs analyse, skriver Wall Street Journal, viste at salget av touchbaserte PCer med Windows 8 har solgt forholdsvis godt, men står bare for 6 prosent av salgsvolumet for bærbare PC-er.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.