Det har for lengst blitt fastslått at brukere av iOS-baserte enheter er langt mer villige til å bruke penger på applikasjoner enn det som er tilfellet for Android-brukere. Men en ny rapport fra analyseselskapet App Annie forteller at omsetningen av applikasjoner i Google Play er i kraftig vekst.
Den nye rapporten tar for seg salg og nedlasting av applikasjoner fra Apple App Store og Google Play i oktober.
Omsetningen i App Store var fire ganger så høy som Google Play i oktober, ifølge App Annie. Men mens veksten til App Store det siste året har vært på 12,9 prosent, har omsetningen i Google Play vokst med hele 311 prosent.
Fra september til oktober i år vokste omsetningen i Google Play med 17,9 prosent, mens veksten i App Store bare var på 0,7 prosent.
En svakhet i undersøkelsen er at den bare inkluderer omsetning som skjer gjennom henholdsvis App Store og Google Play. Dette inkluderer riktignok også «in-app»-omsetning, inkludert abonnementer. Men inntekter fra annonsevisninger i applikasjonene er ikke inkludert.
Nedlasting
Totalt laster iOS-brukerne også ned flere gratisapplikasjoner enn Android-brukerne totalt. Men avstanden er på langt nær like stor som for betalte applikasjoner, bare ti prosent høyere hos App Store. Veksten i antallet nedlastinger det siste året har likevel vært betydelig høyere fra Google Play, 48 prosent sammenlignet med 3,3 prosent hos App Store.
Asia
En stor del av veksten til Google Play stammer fra asiatiske brukere. Japan har nå skjøvet USA ned på andreplass når det gjelder omsetning i Google Play. Andelene er henholdsvis 28,9 og 26,0 prosent. Siden januar har den japanske omsetningen av applikasjoner blitt mer enn tidoblet, mens den amerikanske omsetningen «bare» er doblet. Omsetningen per bruker er nå betydelig høyere i Japan enn i andre land.
USA er fortsatt det viktigste markedet for app-leverandørene til iOS. 32,7 prosent av omsetningen i App Store skyldes amerikanske brukere, mens japanske brukere står for 14,4 prosent. Men også i App Store vokser den japanske andelen av omsetningen på bekostning av den amerikanske.
Amerikanske brukere utgjør også den største gruppen av brukere som laster ned applikasjoner til begge plattformene, med en andel på 25,8 prosent i App Store og 20,6 i Google Play. Men mens Kina ligger på andre plass i App Store med 15,3 prosent, er det Sør-Korea som har denne posisjonen i Google Play, med 10,6 prosent. Japan og Storbritannia følger på de neste plassene hos App Store, mens tredje- og fjerdeplassen innehas av henholdsvis India og Japan hos Google Play.
– Flommen av billige Android-telefoner som har kommet inn på det indiske markedet begynner å gjøre landet om til en supermakt for nedlasting, sier Bertrand Schmitt, administrerende direktør i App Annie, i en pressemelding. Men han legger til at applikasjonsutgiverne i liten grad ha greit å utnytte denne nedlastingsviljen til å tjene penger.
«Less is more»
App Annie har også kunne konkludere med at det er flere applikasjonsutgivere som tjener mer penger på bare én eller to applikasjoner, enn det etablert utgivere gjør med mer enn 50 applikasjoner. Spesielt nevnes utgivere som Supercell, NextFloor, Kabam, WeMade Entertainment og Applibot.
– På iOS er Supercell mest imponerende, og greier med bare to applikasjoner å tjene mest av alle, bortsett fra EA, forteller Schmitt.
– Applibot og Kabam kommer også med på topp 10-listen med bare noen få applikasjoner hver. I Google Play omsetter de sørkoreanske spillutgiverne WeMade Entertainment og NextFloor for mer enn mange av de store, multinasjonale selskapene, sier Schmitt. I Google Play er ni av selskapene på listen over de ti som omsetter for mest, fra enten Japan eller Sør-Korea. Kun Zynga er amerikansk.
I App Store er det ingen sørkoreanske selskaper på topplisten, men i stedet selskaper fra Finland, Frankrike og USA i tillegg til fire japanske.
Les også:
- [17.10.2012] Mobilapps på fetekur
- [27.02.2012] – Android-apper er for dyre
- [29.12.2011] Julerush for apper
- [15.12.2011] Utviklere tjener mest på iOS
- [30.05.2011] – Vanskelig å få solgt Android-apps
- [16.02.2011] Salget av mobilapps øker kraftig