Ventureselskapet Northzone solgte torsdag alle sine gjenværende aksjer i det norske spillselskapet Funcom torsdag. Det norske ventureselskapet satt med 5 prosent av aksjene og realiserte dermed seks millioner kroner ettersom aksjekursen er på lave 1,8 kroner på Oslo Børs.
2012 vil stå igjen som et uår for investorene og de ansatte i selskapet. Spillet The Secret World ble en flopp i markedet, og aksjekursen kollapset.
Men for Nortzone har investeringen alt i alt vært meget god: De har vært aksjonærer i selskapet siden slutten av 2003 og har fulgt med selskapets opp og nedturer. I juni 2008 solgte Northzone 4 millioner aksjer til 43,5 kroner stykket. Bare på denne transaksjonen realiserte ventureselskapet 174 millioner kroner.
Ansvarlig for investeringen hos ventureselskapet, Torleif Ahlsand, sier til digi.no at det har vært en veldig god investering for selskapet.
Totalt skal ventureselskapet ha investert 45 millioner kroner i Funcom. De har fått 180 millioner kroner ut av investeringen.
– For ni år siden så vi at spillmarkedet var stort og sterk voksende. Innenfor MMO-spill (massive multiplayer online) var det en bevist forretningsmodell med abonnement og forhåndsbetaling. Det var veldig attraktivt dersom man fikk et bra spill, sier Ahlsand til digi.no og forteller at teamet til Funcom den gang var svært sterkt både på forretnings- og utviklingssiden.
Da ventureselskapet gikk inn hadde Funcom to spill på beddingen: Age of Conan og The Secret World. Førstnevnte ble lansert i 2008, mens det siste ble lansert i år.
– Vi uttalte tidlig at dette var store og risikable «bets», og at det var veldig vanskelig å forutsi hvordan disse markedene ville utvikle seg. Men vi hadde allerede da planer for hvordan vi skulle realisere investeringen, sier Ahlsand til digi.no. Det skulle nemlig skje i etterkant av lanseringene.
– Den planen har vi fulgt ganske slavisk, sier venture-investoren til digi.no og tillegger at de var heldige med timingen første gang de solgte seg ned – mindre heldig med den siste.
Etter å ha investert i spillmarkedet i ni år gjennom Funcom, har også Nortzone lært en del.
– Markedet er kanskje enda tøffere og enda mindre forutsigbart enn det jeg hadde trodd. Det holder ikke med objektive kriterier for at et bra spill skal lykkes. Det er team som har fått det til tidligere, som bryter ut og prøver den samme oppskriften, som mislykkes. Så er det aktører som har mislykkes mange ganger, men som plutselig får det til, sier investoren som trekker frem finske Rovio. De laget mer enn femti spill før de endelig traff med Angry Birds.
Den andre læringen er at de store MMO-spillene, som tar flere år å utvikle, er en saga blott, mener Ahlsand.
Det er ikke lengre noen som tar sjansen på å bruke mellom 50 til 100 millioner dollar å utvikle et spill, jobbe med det i fem år, og så se at forretningsmodellen rundt spillet endrer seg svært raskt når det er lansert. Dette skjedde med The Secret World, som tidligere denne uken ble gjort tilgjengelig gratis.
– Spillene blir mindre, med raskere utviklingstid, sier Ahlsand til digi.no.
Men interessen for å investere i spillselskaper har ikke blitt mindre etter Funcom-investeringen.
– Det er fortsatt et spennende marked, sier venture-investoren.
Les også:
- [28.08.2012] Ikke gøy i Funcom
- [10.08.2012] Funcom må kutte
- [06.07.2012] Funcom raser på børsen