Analyseselskapet IHS iSuppli har publisert ferske anslag over det globale markedet for lesebrett, det vil si innretninger primært beregnet på å brukes til å lese bøker og tilsvarende digitale dokumenter.
Den største leverandøren av lesebrett er Amazon.com. De har lenge fortalt om stadig større salg, men de har aldri oppgitt konkrete tall.
iSuppli tror det til sammen ble solgt 23,2 millioner lesebrett i 2011. I år venter de et salg på 14,9 millioner lesebrett. Det tilsvarer en nedgang på 36 prosent. Nedgangen vil fortsette de nærmeste årene, til 10,9 millioner enheter i 2014, og 7,1 millioner i 2016.
Nedgangen er ikke fullt så bratt som den oppsiktsvekkende veksten i årene 2008 til 2010, da leveransene ble tidoblet til 10,1 millioner enheter. Men tendensen tyder på at lesebrett aldri vil oppnå noe i nærheten av den utbredelsen som nettbrett har fått.
iSuppli peker på at dedikerte enheter som digitale kameraer, MP3-spillere, GPS-enheter og lesebrett alle presses av flerfunksjonelt utstyr som smartmobiler og nettbrett. Lesebrett rammes spesielt hardt av dette presset: Mens det tok fire år for lesebrett å nå 10 millioner solgte enheter, tok det to år for det flerfunksjonelle alternativet å nå 120 millioner solgte enheter, selv om lesebrett er typisk 70 til 80 prosent billigere. Den rimeligste Kindle fra Amazon selges i USA for 89 dollar, det vil si 500 kroner.
iSuppli tror lesebrettleverandørene vil måtte holde prisen på et absolutt minimum for at ikke markedet skal forsvinne helt, og at leverandører som ikke samtidig selger innhold vil slite.
Lesebrett har to fordeler framfor nettbrett: Den spesielle skjermteknologien trekker minimalt med strøm, og er like lesbart i sterkt sollys som papir. Selv med tung daglig lesing kan det gå en uke mellom hver opplading.
På den andre siden tilbyr nettbrett på fargerik multimedia, der lesebrettskjermen er grå og alt for treg til å vise bevegelige bilder. Forhåpninger om «elektronisk papir» i farger, har hittil ikke slått til.