Gründer og venture-kapitalist Guy Kawasaki er ikke en hvemsomhelst i Apple-kretser. Han ble ansatt av Steve Jobs som evangelist på 80-tallet med en oppgave: Å spre Apples budskap. Selv etter at han sluttet i 1987 har han nært knyttet til IT-giganten gjennom å bli utnevnt til «Apple Fellow», i likhet med Apples medgründer Steve Wozniak.
Det gikk til og med sterke rykter om at han ville bli ny Apple-sjef i 1997. Som digi.no kunne melde den gangen takket han nei i all offentlighet av hensyn til familien.
Det vekket derfor oppsikt når Kawasaki denne uken bekjente at han har kvittet seg med alle iOS produkter. I stedet sverger han til Android.
– Jeg bruker ikke noen iOS-produkter. Jeg forelsket meg i Android-smarttelefonen og da jeg fikk Nexus 7 (Googles nettbrett, red. anm) startet jeg å bruke Android på nettbrett også. For meg er det ganske ironisk at Apples motto var «Think Different», mens i dag betyr det å tenke annerledes å se på Android, sier den tidligere Apple-guruen til teknologibloggen ReadWrite.
På et arrangement i regi av den samme teknologibloggen torsdag kveld utdypet Kawasaki sitt syn på Android og Googles tjenester. Blant annet Google +, det sosiale nettverket nettgiganten har satt opp i konkurranse med Facebook.
– Google+ er for meg Machintoshen av sosiale medier. Google+ er til Facebook som Machintosh var for Windows, sa Kawasaki. Sterke ord, med andre ord, fra mannen som oppfant «Apple-evangeliseringen».
Det må her nevnes at Kawasaki har skrevet en bok om Google +, men han nekter for å ha noen tilknytning til Google utover dette.
Men hvorfor endret han oppfatning? Hvorfor gikk han fra iOS til Android?
– Jeg er god på å oppdage gode ting. Da jeg fokuserte på PC-er så var det Machintosh. Nå vil jeg gjøre min egen mening. Jeg vil ikke være lojal til Apple for resten av livet. Jeg vil være lojal til det som er best og jeg synes Android er best, sa Kawasaki på konferansen.
Argumentene hans er NFC-støtte (som iOS ikke har), muligheten for å kjøre flere apper i ulike vinduer samtidig og widgets som favoritt-egenskapene. Apples proprietære ladekabel irriterte han stort og dømmer den «ikke forbruker-vennlig».
Dessverre ble ikke Kawasaki utfordret på plattformkrigen mellom Android og iOS. Googles operativsystem er å finne på over 70 prosent av verdens smarttelefoner, mens iOS er under 15 prosent. Tidligere denne uken trakk Eric Schmidt, Googles styreleder, parallellen mellom Apple og Microsoft på 1990-tallet.
Den gangen fikk Microsofts plattform fullt hegemoni innen PC-markedet. Selv om Apple «fant opp» pc-en, var det Bill Gates & Co. som virkelig høstet fruktene.
– Dette er en stor plattformendring. Det er på linje med det som skjedde for 20 år siden: Microsoft vs. Apple. Vi vinner den krigen, det er ganske klart nå, sa Schmidt under et intervju med Bloomberg News onsdag.
Strategien Apple og Google har valgt er også svært forskjellig. Mens iOS er helt og fullt kontrollert av Apple, gir Google vekk Android til alle som vil bruke operativsystemet i sine enheter. iOS-produkter, og især iPhone, har gjort Apple til verdens klart største selskap målt i markedsverdi og inntjening, velger Google å hente inn verdien via brukerne av Android – ikke produktene.
– Vår kjernestrategi er å lage en større kake. Vi vil ende opp med et ikke helt kontrollert, og ikke perfekt ledet, men større kake gjennom de gode egenskapene til åpne systemer, sa Schmidt til avisen.
Om historien gjentar seg gjennstår å se. Apple leder i alle fall om vi ser på verdsettelsen av de to selskapene. Mens Google er verd 230 milliader dollar (1 292 millarder norske kroner) er Apples børsverdi i skrivende stund på 496 milliarder dollar (2 787 milliarder norske kroner).