4. mai 2003 ble det satt en tvilsom verdensrekord i hacking. Ifølge risikoanalytikerne i Mi2g ble det registrert 2576 åpne angrep denne dagen, knapt 200 flere enn den gamle rekorden fra januar i år.
- Mange bedrifter mangler dugelige sikkerhetsløsninger, og små og mellomstore bedrifter ligger dårligst an, sier Ramming i PDI, som er en leverandør av sikkerhetsløsninger.
Fra januar til mai i år ble det registrert flere angrep enn i løpet av hele fjoråret. I alt spår Mi2g 220 000 åpne hackerangrep i løpet av 2003.
PDI har registrert hele 900 forsøk på innbrudd på en vanlig hjemme-PC i løpet av et døgn. På en tilsvarende PC hvor fildelingsprogrammene Kazaa og Mirc var installert, ble det registrert 1700 innbruddsforsøk i løpet av 24 timer. Dette dreide seg ikke om regelrette angrep, men om hackere som var innom for å sjekke om dataportene var åpne.
- I tillegg prøvde over 20 å sende såkalte trojanere for å åpne portene, forteller Ramming.
Hun forteller at de fleste bedrifter ikke en gang oppdager at de har vært utsatt for angrep, på grunn av manglende sikkerhetsprogrammer og -rutiner.
- De prøver gjerne å skjære ned på it-kostnadene, og trøster seg med at de uansett sikkert ikke har noe lagret som er verdt å stjele. Men industrispionasje er bare en liten del av fenomenet hacking, forteller Ramming.
En hacker bryter seg ofte inn for å kapre bedriftens server, og bruke denne til å laste opp tunge filer fra internett. Mer alvorlig er det når hackeren angriper andre servere via den kaprede serveren, for å skjule egen identitet.
- Det er også mange som ikke har fulgt med i timen når det gjelder sikring av håndholdt utstyr, som det blir stadig mer av. Det sier seg selv at nå som stadig flere henter bedriftens e-post på en usikret håndholdt datamaskin, kan viktig informasjon lett komme på avveie, sier Ramming.
Likevel er sikkerhetsbevisstheten på vei opp blant norske bedriftsledere og it-sjefer. Siden i fjor har PDI opplevd at salget av brannmurer har gått opp, og Ramming regner med at salget vil fortsette å øke i tiden fremover.
- Behovet for å beskytte seg øker, samtidig som produktene er blitt enklere å bruke. Dessuten er det blitt vanligere å selge sikkerhetsprodukter som del av en pakkeløsning, forklarer hun.