Da TeliaSonera kjøpte bredbåndsaktøren NextGenTel i 2006 punget de ut 1,9 milliarder kroner. I natt ble selskapet solgt for ca. 570 millioner kroner. Dermed er svenskenes bredbåndseventyr i Norge over. Det ble dessverre et mareritt, som kostet TeliaSoneras aksjonærer over 1,3 milliarder kroner.
Kjøperen er det forholdsvis lille teleselskapet Telio, som nå kommer inn i bredbåndsmarkedet for fullt og som over natten mer enn dobler størrelsen på selskapet.
Må ha overskudd
Fem hundre millioner av kjøpesummen har de lånt av Nordea. Resten hoster aksjonærene opp i form av en emisjon. Bare lånene Telio tar opp i forbindelse med oppkjøpet er større en selskapets samlede børsverdi. Og selskapet de kjøper har til gode å tjene penger. Nå må Telio-sjef Eirik Lunde snu NextGenTel fra å levere et svært magert overskudd til å levere seriøs profitt. Om ikke vil det bli svært trist å være i Telio fremover.
– NextGenTel leverer en omsetning på over 900 millioner kroner, men de tjener ikke mye. Men dette selskapet kan drives, tror vi, mye mer effektiv og vi skal ta ut store lønnsomhetsmuligheter, sa Lunde på en hastig innkalt pressekonferanse torsdag formiddag.
Blant de grep som vil gjøres pekte Lunde på følgende:
- NextGenTel sine interne systemer, som har kommet som en følge av at de er eid av TeliaSonera, har kostet mye. Investeringer i og kostnader til kundebehandlings- og faktureringssystemer har vært store. Men Telio har ikke de samme behovene. Bare her kan kostnadene og investeringene kuttes kraftig.
- NextGenTel har brukt mye penger, et tosifret millionbeløp ifølge Lunde, på TV-reklamer. Telio bruker null kroner. Bare på markedsføringen kan selskapet spare inn friske millioner.
- Bredbåndsaktører bruker mye penger på kundeservice. Telio får inn 12.000 samtaler hver uke til sitt call-senter. Mellom 6 000 og 7000 av disse dreier seg om bredbånd (dersom ikke bredbåndet virker – så virker gjerne ikke IP-telefonen heller). Det er altså et stort potensiale å samordne kundeservicen.
- TeliaSonera har investert tungt i utstyr i NextGenTel sitt nett. Det er et stort ubrukt potensiale som gjør at investeringene fremover kan bremses betydelig uten at det går ut over kvalitet eller vedlikehold.
Brutal snuoperasjon
Satsningen på fiber vil heller ikke bli fremtredende. I dag er har NextGenTel bare 6000 fiberkunder, men Lunde sa på pressekonferansen at det ville være mye aktivitet i det kobberbaserte nettet i overskuelig fremtid. Dessuten, påpekte han, er fiber ikke noe som alle i Norges vidstrakte land vil få enkel tilgang til.
Mens kapitalinvesteringene i NextGenTel har vært på rundt 120 millioner årlig forventer Telio at denne skal ned til et sted mellom 80 og 90 millioner kroner i løpet av neste år. Dette er i så fall penger som går rett til bunnlinjen – og derifra til å nedbetale gjelden Telio har satt seg i for å kjøpe NextGenTel.
Lunde la ikke skjul på at nedbemanninger kan bli aktuelt. Det er også uvisst om man vil beholde NextGenTel-navnet, eller i hvor stor grad organisasjonen i Bergen, der NextGenTel har hovedkontor, blir berørt. Men det må en brutal snuoperasjon til for å hente ut god lønnsomhet.
Bredbåndserfaring
Eirik Lunde har imidlertid gjort det før, og han kjenner bredbåndsbransjen bedre enn de fleste. Han var tidligere direktør i bredbåndsleverandøren Bluecom, som ble solgt til Catch Communication (som igjen ble en del av Ventelo). Da han tok over som sjef i Telio hadde selskapet et tap på over 10 millioner kroner. I 2011 tjente selskapet mer enn 80 millioner kroner. Den samme snuoperasjonen vil han altså gjenta med NextGenTel.
– Dette er et modent marked, til dels fallende. Men da vi inngikk samarbeid med TeliaSonera i fjor så gav det oss en kraftig vekst i nye kunder fordi vi kunne tilby et bredere produktspekter, sier Lunde som peker på at Telio i dag leverer whitelabel-bredbånd levert av NextGenTel og mobiltelefoni gjennom Netcom.
–Tjene mer per kunde
Dette samarbeidet skal fortsette med TeliaSonera, men Lunde ser store muligheter i å selge bredbåndsprodukter til Telio-kunder, og telefoni-produkter til NextGenTel-kunder.
–Dette handler ikke om å finne nye kunder, men å tjene mer penger på de kundene vi allerede har. Dette er kunder som kjenner oss, som vi kjenner navnet til. Salget er mye enklere enn å hente nye kunder i et modent marked, sier Lunde til digi.no.
Vurderte flere muligheter
Hva så med TeliaSonera? Konserndirektør for den svenske telekomgigantens virksomhet innen bredbåndstjenester, Malin Frenning, var også med på pressekonferansen. Hun er styreleder i NextGenTel og dermed en av de ansvarlige for at det svenske selskapet har svidd av over 1 milliard i det norske bredbåndsmarkedet.
– Vi har vurdert flere muligheter for NextGenTel, og kommet til at dette er den riktige løsningen. Vi så det var behov for en større enhet og da var Telio et godt alternativ, sa Frenning. Hun ville ikke svare på om flere har vært interessert i selskapet eller om spekulasjonene fra i våres om at TeliaSonera forsøkte å få et sted mellom 1 og 1,5 milliarder kroner for virksomheten.
Hun røpet imidlertid at det hadde vært sett på modeller for å slå sammen NextGenTel med Netcoms øvrige virksomhet i Norge, Chess eller NetCom, men at dette ikke ble noe av. En av grunnene til det er at mobilvirksomheten og bredbåndsvirksomheten ikke er integrert i det store selskapet.
Malin Frenning hadde dette svaret da hun ble utfordret på hvorfor de har tapt pengene:
– Markedet forandret seg i en annen retning enn vi hadde forutsett.
Les også:
- [20.12.2012] Sluker NextGenTel
- [25.01.2007] Eirik Lunde blir ny Telio-sjef
- [16.05.2006] Svenskene kjøper opp Nextgentel