Analyseselskapet Flurry publiserte onsdag ettermiddag en svært interessant bloggpost der de kunne vise til uoffisielle tall for nedlastinger av iOS- og Android-apper samt aktiveringer av nye enheter.
Rekord
Ikke overraskende ble det rekordknusing. Tallene avdekker at svært mange hadde harde, små og smarte gaver under treet. Høytiden er også viktig for nedlastinger av apper, både til gamle og nye enheter.
Flurry regner med at det ble aktivert 17,4 millioner nye iOS- og Android-enheter 1. juledag alene. I USA, Storbritannia og store deler av de kristne verden åpnes gavene altså opp dagen etter julaften. Samme døgn ble det lastet ned hele 328 millioner apper til iOS eller Android.
50 millioner enheter
I uken mellom 1. juledag og nyttårsaften ble det lastet ned svimlende 1,76 milliarder apper. Det er en vekst på 65 prosent fra uken som sluttet 17. desember. Hele 50 millioner enheter ble aktivert i denne perioden, skriver Flurrys Peter Farago.
Det er altså ikke rart app-utviklere kjempet for å komme høyt oppe på nedlastingslistene FØR julefreden senket seg.
Julefri Kina på 2. plass
Ser vi nærmere på den geografiske fordelingen så var det i USA brorparten av nedlastingene skjedde. I USA ble det mellom 25. og 31. desember lastet ned 604 millioner apper. På andre plass, som det fremgår av grafen under, finner vi Kina med 183 millioner. Dette er interessant, siden Kina ikke har en julefeiring. Deres store høytid kommer ved den kinesiske nyttårsfeiringen som i 2013 starter 10. februar og avsluttes to dager etter.
Ifølge Flurry skal det være 181 millioner aktive Android- eller iOS-enheter i USA, mot 167 millioner i Kina. Dette er vel og merke rett før julehøytiden.
Venter ny normal
Fra november skal det ha vært flere uker hvor Flurry har sett totale app-nedlastinger på over 1 milliard verden over. Nå forventer de at dette blir normalen.
Men hvor får Flurry tallene sine ifra? Selskapet leverer analysetjenester til utviklere av apper og har sine koder inne i 260.000 ulike apper. Med denne penetrasjonen mener de at de kan holde oversikten over 90 prosent av alle aktiveringene av iOS- og Android-enheter.
Siden deres analysetjeneste er inkludert i en fjerdedel av alle iOS og Android-apper som lastes ned i snitt fra Apples App Store og Google Play mener de at de kan gi et meget godt bilde av markedet – som bare Apple og Google gir offisielle tall for.
Les også:
- [09.04.2013] Apple tar pengene
- [08.01.2013] Har betalt 40 milliarder til utviklere
- [02.01.2013] SMS-tallene vi ikke forstår
- [29.12.2011] Julerush for apper
- [15.12.2011] Utviklere tjener mest på iOS