Det tok ikke lang tid.
Frankrikes minister for digital økonomi og innovasjon, Fleur Pellerin, grep mandag personlig inn og stanset det kontroversielle annonsefilteret, som landets nest største internettilbyder Free innførte i forrige uke.
Anslagsvis 5,2 millioner kunder fikk da en «adblock»-løsning automatisk installert og innført på bredbåndsruterne sine.
Nyheten ble møtt med protester og angst fra fransk presse som fryktet for et betydelig inntektstap.
Ingen aktør kan true det digitale økosystemet Satte ned foten
Etter samtaler med Free kunngjorde statsråden at selskapet har valgt å oppheve den ifølge henne «uakseptable» ordningen. Det melder Associated Press.
- Ingen aktør kan true det digitale økosystemet etter eget forgodtbefinnende, sa Pellerin på en pressekonferanse etter møtet.
Det er ennå uklart hva slags annonser eller hvilke annonsenettverk som ble filtrert vekk fra Free sine bredbåndsrutere, men Googles AdServe skal være blant de berørte. Mange publikasjoner lar Google servere webannonser i bytte mot en andel av inntektene de genererer.
Les også:
- [09.01.2013] – Vi er på rett vei
- [04.01.2013] ISP innfører «adblocker»