Analyseselskapet NPD DisplaySearch har revidert sin overslag over utviklingen i markedet for henholdsvis bærbare pc-er og nettbrett: Tablet PC Market Forecast to Surpass Notebooks in 2013.
Ifølge den nye prognosen vil det globalt selges 240 millioner nettbrett i 2013, og 207 millioner bærbare pc-er.
En tidligere prognose fra NPD DisplaySearch, fra 3. juli 2012, gikk ut på at brettsalget ville gå forbi salget av bærbare pc-er først i 2016 (se Tablet Shipments to Surpass Notebook Shipments in 2016).


Analyseselskapet tror nettbrettkategorien vil omfatte apparater med skjermstørrelse fra 5,6 tommer til 13,3 tommer. Markedet i dag domineres av brett med 9,7 tommers skjerm, særlig Apple iPad. I 2013 vil andelen til denne formfaktoren reduseres til 41 millioner enheter, tilsvarende 17 prosent, mens 108 millioner enheter eller 45 prosent vil ha skjermstørrelser rundt 7 til 8 tommer.

De to største regionene for nettbrett i 2013 blir Nord-Amerika med 85 millioner enheter (35 prosent) og Kina med 65 millioner enheter (27 prosent). Veksten i Kina vil i hovedsak komme fra lokale varemerker. I både Kina og Nord-Amerika kom vendepunktet i forholdet mellom bærbare pc-er og nettbrett allerede i 2012.
Mens nettbrettmarkedet øker med 64 prosent fra 2012 til 2013, står markedet for bærbare pc-er tilnærmet stille. NPD DisplaySearch tror at pc-er med egenskaper hentet fra nettbrett vil kunne gi en viss vekst i annet halvår 2013. I tillegg til berøringsskjerm innebærer dette lengre batteritid og at enheten kan brukes straks den slås på.