Davos (NTB-Anne Marte Vestbakke): Telenors maratonløp i India er ikke over, men selskapet mener å ha snudd en negativ situasjon til noe positivt.
– Den situasjonen vi fikk på plass i fjor høst, har snudd India-saken fra noe som var veldig negativt og stort til å bli noe mindre, men positivt, sier Telenors styreleder Svein Aaser, som deltar på Verdens økonomiske forum i Davos.
Telenor hadde et svært krevende år i India i fjor med stor usikkerhet rundt mobillisensene. I høst betalte selskapet 4,2 milliarder kroner for å kjøpe tilbake lisenser i seks indiske regioner.
Men lisenssituasjonen i storbyen Mumbai er fortsatt ikke løst.
Da lisensene ble auksjonert i høst, la verken Telenor eller andre selskaper inn bud på grunn av det de mener er en altfor høy utgangspris.
Fortsatt for høy
– Og det er den fortsatt. Selv om det er indikert en 30 prosents reduksjon, må den lenger ned, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas etter å ha møtt den indiske næringsministeren Anand Sharma på et forum om indisk næringsliv i Davos torsdag.
Nøyaktig hvor langt ned Telenor vil ha prisen, sier han ikke.
– Men vi klarer ikke å ligge på det nivået som vi er nå, gitt både konkurransebildet og risikofaktoren, sier han før auksjonen som skal skje i midten av mars.
Dyrekjøpt
Erfaringene i India har vært dyrekjøpte for Telenor, men Aaser sier man nå ser resultater.
– Vi er godt fornøyd med den utviklingen vi har i India nå. Vi ser resultater måned for måned, sier han.
Konsernsjef Baksaas sier man er i «break-even» i to av de seks regionene og at håpet er at det samme skal skje i de siste fire i løpet av året – «et solid skritt».
– Går vi i balanse i år, skal vi vel klare å trekke bedre året etterpå. Men her er det mye som skal gjøres, sier Baksaas om utsiktene til plussresultat.
– Det skal leveres, og det er hardt arbeid. Våre medarbeidere som klarte å ta oss gjennom et veldig krevende år i fjor, har gjort en kjempejobb. Og så må vi be alle om å løpe maraton en gang til – nesten uten å hvile, sier han.
Langsiktig
Baksaas og Aaser ser Asia som fremtidens vekstmarked og kaller engasjementet langsiktig.
– Det blir kundevekst, og det blir inntektsvekst, sier Baksaas om fremtiden i India.
– Og så er det vår jobb å gjøre det så tydelig og så godt at vi blir verdsatt i industrien og av våre kunder slik at det som er vår ambisjon, å være langsiktig til stede og langsiktig å kunne påvirke industriutviklingen i India, også kan bli en realitet.
Telenor kunngjorde i desember at selskapet har som mål å nå 55 millioner mobilkunder i India innen 2016 – godt og vel dobbelt så mange som i dag. (©NTB)