– Etter fem år har ebok blitt en multi-milliard kategori for oss og vokser kraftig, opp med ca. 70 prosent fra i fjor. I kontrast til dette har vårt fysiske boksalg opplevd den svakeste veksten i desember på våre 17 år som bokforhandler, med en oppgang på fem prosent, sa Jeff Bezos da han kommenterte kvartalsresultatene Amazon.com fremla tirsdag kveld.
Og Amazon.com skal med sitt format Kindle ha mye av æren for at eboken nå tar av i markedet. Men det er ikke bare innen bøker selskapet opplever fremgang. Resultatene for fjerde kvartal 2012, som ble presentert tirsdag kveld, viser at salgsinntektene økte med 22 prosent i forhold til samme periode året før.
Totalt gikk det varer og tjenester gjennom Amazons systemer for 21,3 milliarder dollar. Driftsmarginen steg samtidig til fem prosent, fra 2,9 prosent samme kvartal året før. Driftsresultatet økte til 405 millioner dollar, noe som var langt høyere enn analytikerne hadde forventet men nettoresultatet endte på 97 millioner dollar. Dette er en nedgang fra samme periode året før da selskapet hadde et nettoresultat på 177 millioner dollar.
En av årsakene til at resultatet faller, selv om veksten er skyhøy, er at Amazon gjør svært tunge investeringer i sin infrastruktur. De har satt opp en rekke nye utskipnings-sentre, som skal sørge for at Amazon er i stand til å levere varer raskere til forbrukere. Bare i forrige kvartal brukte selskapet 2,26 milliarder dollar på denne type investeringer, en vekst på 36 prosent fra året før.
På den andre siden bidrar bygging av flere terminaler til at selskapets transportkostnader faller. Av den totale omsetningen var transportkostnader på 4,5 prosent i forrige kvartal, ned fra 5,4 prosent samme periode året før. Strategien er helt klar: Ta så mye som mulig av omsetningen fra tradisjonelle kjøpesenter og butikker. For å gjøre dette er de helt avhengig av å få varen til forbrukeren så raskt som overhodet mulig.
Et område Amazon har hatt betydelig suksess mer med nettbrett-familien Kindle Fire. Selv om de ikke kommer med noen konkrete salgstall skryter selskapet av at disse produktene er det mest solgte produktet i hele deres sortiment. Dette er viktig for selskapet, ettersom de bruker de subsidierte Kindle-brettene som salgskanal for sine egne medieprodukter, både ebøker, filmer og musikk.
Selskapets resultater bidro til å sende aksjekursen til selskapet opp 12 prosent og kunne ifølge Reuters sette ny noteringsrekord.
Les også:
- [26.10.2012] Amazon tynges av feilslått investering
- [18.10.2012] Vil pushe Kindle på skolebarn