Verdens klart største sosiale medieselskap, Facebook, fremla tall for fjerde kvartal onsdag kveld. Inntektene økte med 40 prosent til 1,58 milliarder dollar, mens nettoresultatet til selskapet falt med 79 prosent til 64 millioner dollar.
Årsaken til det er enkelt og greit en kraftig vekst i driftsutgiftene. De steg med 82 prosent. En stor del av dette er kompensasjon til de ansatte og skatteregning i forbindelse med aksjenedsalgene selskapet har gjort.
– I 2012 koblet vi til over en milliard mennesker og ble et mobilt selskap. Vi går inn i 2013 med et godt momentum og vil fortsette å investere for å nå vårt mål og bli et sterkere og mer verdifullt selskap, sier Mark Zuckerberg i en pressemelding fra selskapet.
Nettopp den mobile strategien er viktig for selskapet. Da Facebook gikk på børs i mai i fjor falt aksjen som en stein da investorene startet å bekymre seg for den enorme mobile veksten til selskapet. Her var nemlig ikke brukerne på langt nær så lønnsomme som på web. Men introduksjonen av nye annonseprodukter har bidratt til å rette på dette.
Mobile annonseinntekter står nå for 23 prosent av selskapets totale inntekter, mens de i tredje kvartal sto for 14 prosent. Antall mobilbrukere, målt som aktive gjennom en måned, var 680 millioner i desember, noe som er en vekst på 57 prosent fra samme måned året før. Antallet daglige brukere på mobil gikk forbi web for første gang i fjerde kvartal. Totalt gikk antall brukere på Facebook opp med 25 prosent til 1,06 milliarder i desember. Antall daglig aktive brukere steg 28 prosent til 618 millioner i desember.
Investorene på Wall Street hadde imidlertid forventet noe høyere inntekter, særlig fra mobil. Aksjekursen til selskapet har løftet seg betydelig etter den kraftige nedturen etter fjorårets børsnotering. Siden midten av november har kursen steget over 60 prosent, melder Reuters. Men i gårsdagens handel etter offisiell åpningstid falt kursen ca. tre prosent.
Investorene må imidlertid belage seg på høyere kostnader i 2013. Mark Zuckerberg, grunnlegger og toppsjef, planlegger å øke driftsutgiftene med 50 prosent. Pengene skal brukes på nye ansatte og massive produktlanseringer.
Hensikten er å ta en større del av det kraftig voksende annonsemarkedet på mobil, der det er forventet at Facebook vil ta 12 prosent av markedet. Soleklart markedsleder er Google – som ifølge EMarketer har 57 prosent av markedet, som i USA er ventet å være verd nærmere 7 milliarder dollar.
Les også:
- [01.02.2013] Facebook kverker mobilrykte
- [17.01.2013] Her er «Facebook-mobilen»
- [10.01.2013] Facebook-rally
- [25.10.2012] Økte verdien med 46 milliarder