Flyselskapet SAS var i november på terskelen til konkurs. I forbindelse med de alvorlige finansielle problemene til den nordiske flygiganten ble Norwegians tidligere IT-direktør, Hans-Petter Aanby, hyret inn for å redde situasjonen.
Siden november har han satt i gang en IT-revolusjon i selskapet. Han leder nå IT-delen av prosjektet 4XNG som skal sørge for enorme besparelser.
Aanby deler noen av detaljene med digi.no: Flyselskapet skal halvere det årlige IT-forbruket. Antall IT-ansatte skal ned med 70 prosent. Kostnadsprogrammet skal kutte IT-kostnadene med svimlende 600 millioner kroner per år når det er klart i 2014.
– Dette er kostnadsreduksjoner som kommer gjennom forenkling og standardisering. Vi skal ha industristandard på drift og applikasjon og dra ned antall systemer og kompleksitet, sier Aanby til digi.no.
Han forteller at de innledet en prosess med fem leverandører i høst. Nå står to igjen som må gjennom en grundig due dilligence-prosess. Kontrakten vil kunne bli på mange milliarder, alt avhengig av omfang, men allerede i mars forventes det at signatur kan skrives på en avtale. Både IT-drift og applikasjonsforvaltning skal settes ut.
Aanby vil verken fortelle hvilke aktører som ble invitert med i konkurransen, eller hvilke aktører som nå står igjen. Men det skal etter det digi.no kjenner til være store internasjonale selskaper som har betydelig kompetanse innen luftfart. I dag er det dansk-baserte CSC som har IT-driftskontrakten med SAS, men Aanby vil ikke bekrefte eller avkrefte om de er ute av dansen.
IT-revolusjonen selskapet har satt i gang har gått på rekordtid. Mens DNB, Posten og andre store virksomheter kan bruke år på å formalisere en strategi, innlede en omfattende innkjøpsprosess og siden velge sine partnere så har dette gått med lynets hastighet i SAS. Årsaken er enkel: For SAS haster det voldsomt. Dersom de ikke får skikk på kostnadene så er selskapet historie.
Flere av de ansatte i SASs IT-avdeling vil kunne få ny arbeidsgiver når selskapet finner en løsning på IT-situasjonen. Aanby forteller at det her er hele forretningsprosesser som blir outsourcet.
IT-kapasitet som blir igjen i selskapet vil få andre roller. Slik digi.no forstår det vil hele IT-organisasjonen gå fra å være en bestiller-organisasjon til å bli forretningsstyrt. Det blir ansatt egne IT-sjefer som skal sitte nærmere den daglige driften i selskapet.
Les også:
- [13.05.2013] SAS bytter IT-leverandør