AMSTERDAM (digi.no): Det er lett å se noe dinosauraktig over de vestlige pc-gigantene HP og Dell. Begge opplever sviktende lønnsomhet for et hovedprodukt med sviktende appell. Dells krise kom tidligere enn HPs. Selskapet satset på å opprettholde marginer framfor omsetning, og fant seg i å tåle fall i markedsandel.
Samtidig har Dell, kanskje mindre påaktet enn IBM, HP og Oracle, satset stort på oppkjøp, med 12 milliarder dollar de siste fem årene. I fjor kjøpte Dell syv selskaper, hovedsakelig innen – eller på grunn av – deres programvare. I april i fjor opprettet Dell en egen avdeling for programvare.
– Det har lykkes Dell å bygge opp en programvareportefølje på tre områder: systemadministrasjon, sikkerhet og informasjonsforvaltning. Alle tre er sentrale for vår videre vekst, sier Tom Kendra, «general manager» for Dell Software Group, og ansvarlig for satsingen innen systemadministrasjon. Anledningen for at digi.no får treffe ham, er et arrangement i Amsterdam, «Dell Technology Camp», der Dell orienterer europeiske IT-journalister om selskapets strategi.
– De tre viktigste trekkene ved bedrifts-IT i dag er, som kjent, nettskyen, big data og mobilitet. Under det hele ligger sikkerhet. Alt avhenger av programvare. Derfor er programvare et naturlig neste skritt i Dells utvikling. Programvaresatsingen bygger på Dells tradisjonelle styrker, fordi den er et bindeledd mellom sluttbruker, servere/nettverk/lagring og tjenester innen sky og sikkerhet. Programvaresatsingen skal generere vekst, sier Kendra.
Systemadministrasjon
Kendra kommer selv fra Quest, et av de større oppkjøpene, der Dell ble utfordret av andre interessenter. Det måtte en budrunde til, som Dell vant til slutt.
Quest var opprinnelig en spesialist innen databaseadministrasjon. Da Dell slo kloa i dem i juli i fjor, hadde Quest gjort systematiske oppkjøp for å bygge opp en bred portefølje av moderne verktøy innen drift, administrasjon, sikkerhet, datavern og brukerforvaltning.
I dag er Quest en av pilarene i Dells satsing på systemadministrasjon.
Et annet oppkjøp innen samme område er Wyse,
en tynnklientleverandør som Dell kjøpte i april i fjor. Wyse hadde da for lengst innsett at maskinvaren måtte suppleres med programvare for å forvalte den effektivt. De utviklet teknologi for klient- og brukerforvaltning fra nettskyen. Målet for denne satsingen var å gi bedrifter mulighet til å forvalte enhver bruker med enhver type klient – pc, tynnklient, smartmobil, nettbrett – gjennom en nettskytjeneste.
Da Dell kjøpte dem, hadde Wyse rukket å lansere «Enterprise Mobility Management», en skytjeneste for å forvalte smartmobiler og nettbrett.
Et tredje bidrag til Dells satsing innen systemadministrasjon kommer fra oppkjøpet av Kace i november 2010. Kace er kjent for sine Kbox, en serie dedikerte maskiner for klientforvaltning – inklusiv konfigurasjon, programvarefordeling, oppdatering og sikkert –
spesielt beregnet på mellomstore organisasjoner, også innen offentlig sektor. Kbox kan leveres som fysisk eller virtuell maskin, og forvalter klienter under Windows, Mac og Linux. Siden oppkjøpet har Dell utvidet funksjonaliteten og mer enn tidoblet tallet på Kace-kunder i Europa.
I februar i fjor ble AppAssure føyd til Dells portefølje for systemadministrasjon. AppAssure ble startet i 2006, og hadde fått en betydelig posisjon innen sikkerhetskopiering og gjenoppretting for virtuelle, fysiske og nettskymiljøer. AppAssure sikkerhetskopierer og gjenoppretter på tvers av virtuelle og fysiske miljøer.
– Et viktig poeng med vår systemadministrasjon er at den er innrettet mot henholdsvis brukere og oppgaver, den er «user centric» og «workload centric». Vi forvalter brukere framfor enhetene deres, og vi forvalter oppgavekjøring med utgangspunkt i tilgang til felles ressurser. Brukergrensnittene i verktøyene er gjort så enkle som mulig, og automatisering settes høyt
Sikkerhet
Quest bidrar med teknologi til Dells portefølje innen sikkerhet. De to øvrige hovedbestanddelene er SecureWorks og SonicWall.
SecureWorks ble dannet i 1999 og ble en pioner innen IT-sikkerhet som tjeneste. Dell kjøpte dem i januar 2011. I tillegg til selve tjenesten, med godt skussmål fra både Gartner og Forrester, fikk Dell et fotfeste innen sikkerhet for bank og finans.
Check Point-konkurrenten SonicWall ble kjøpt av Dell i mars i fjor. Selskapet leverer brannmurer, trusselhåndtering – UTM eller «unified threat management» – virtuelle private nett, sikkerhetskopiering, gjenvinning og antispam.
– De utviklet mye interessant, blant annet en «Next Generation Firewall» som kan varsle dersom noen bruker Facebook til spill. Det har produkter for alt fra hjemkontor til datasentraler. Integreringen mellom SonicWall og ID- og tilgangsverktøyene til Quest er bortimot perfekt, sier Kendra.
Informasjonsforvaltning
Her tilbyr Dell verktøy og løsninger for big data og relaterte funksjoner, som database, datavarehus, ETL («extract, transform, load»), kundeforvaltning, bakenforliggende tjenester («back office») og samhandling. Porteføljen er bygget opp rundt oppkjøpene av Boomi (november 2010), Toad (et av de tidlige oppkjøpene til Quest) og Kitenga (oktober 2012).
Kitenga er en suite av analytiske verktøy, tilpasset Hadoop og rettet mot strukturerte og ustrukturerte data. Verktøyene kombineres med Toad, verktøy for database og beslutningsstøtte som også rettes mot Hadoop.
Dell viser blant annet til British Telecom, som valgte å standardisere på Toad framfor SQL Developer fra Oracle i et miljø med 1500 databaseadministratorer, 2000 utviklere og 500 analytikere.
Boomi kan best beskrives som en nettskyintegrator. Selskapet har utviklet en teknologi kalt AtomSphere som gjør det mulig å bruk en nettskytjeneste til å integrere nettskytjenester fra ulike leverandører. Dette fagområdet er døpt iPaaS for «integration platform as a service». I fjor høst laget Gartner et notat om iPaaS, som Dell distribuerer gratis fra nettstedet blogs.boomi.com.
Programvaresatsingen har hittil begrenset innvirkning på Dells regnskaper.
Av en årsomsetning på 62 milliarder dollar utgjør programvare, ifølge Kendra, 1,5 milliarder dollar. Dell har i underkant av 110 000 ansatte, hvorav i overkant av 6 000 driver med programvare, og av disse igjen er 1 600 utviklere. Innslaget av Dells programvare er likevel merkbart: 28 prosent av verdens 500 største bedrifter er kunder hos Dell Software.
Dells programvareportefølje omfatter ikke løsninger innen leverandørkjedeforvaltning (SCM, «supply chain management») enda ekspertise innen SCM var årsaken til at Dell i sin tid greide å bli en av verdens største pc-leverandører.
Kendra kunne ikke svare på hvorvidt de internt utviklede SCM-løsningene vil kommersialiseres som egne produkter. Spørsmålet gikk videre i Dell-systemet. I en e-post til digi.no kom dette svaret, fra Reidar Balstad som leder Dells arbeid i Emea («Europa, Midtøsten og Afrika) med konvergent infrastruktur:
– Erfaringene som Dell bygget opp gjennom å ha markedets mest effektive SCM, finnes tilgjengelige gjennom våre services og konsulenttjenester, ikke som softwareløsninger i markedet.