Europeiske nettaviser sikler etter penger fra Google, og avtalen som franske medier dro i land med søkegiganten i forrige uke har ikke dempet apetitten.
Saken dreier seg om at Google og andre tjener penger på å indeksere blant annet nettavisers innhold, uten at Google betaler opphavspersonene noe for dette. Den franske avtalen endrer ikke dette, men Google har altså gått med på å betale 60 millioner euro til et fond som skal brukes til å hjelpe franske mediebedrifter med å utvikle sin tilstedeværelse på weben.
– Søkemotorerer henter mer enn 90 prosent av omsetningen fra nettannonsering, og en betydelig del av dette kommer direkte eller indirekte fra fri tilgang til profesjonelt nyhets- og underholdningsinnhold som er produsert av media, sier Francisco Pinto Balsemao til Reuters. Han er formann i European Publishers Council, som representerer 26 av de største forlagene i Europa, inkludert Schibsted.
– Situasjonen er svært ille for mediegrupper i Europa. Denne brukes gjøres uten godkjennelse fra opphavsrettseierne og uten noen betaling tilbake, sier Balsemao.
Han mener at alle som samler samme informasjon fra ulike kilder, slik som blant annet Google gjør, burde betale. Det innebærer trolig at Googles konkurrenter kan vente seg lignende krav som det Google har møtt i blant annet Frankrike, Belgia og Tyskland.
– Googles åpenhet til forhandle og snakke ser ut som et godt utgangspunkt som nå må følges i andre europeiske land, sier Balsemao.
Les også:
- [18.11.2013] Raser mot forbedret bildesøk