BEDRIFTSTEKNOLOGI

Adobe bøyer av for press

Senker enkelte priser etter Australia-kritikk.

12. feb. 2013 - 15:41

Et sterkt presset Adobe velger å kutte prisen på noen av produktene sine i Australia og New Zealand. Det melder Australian Financial Review (AFR).

Det skjer bare én dag etter at australske myndigheter kalte inn Adobe, Microsoft og Apple til en offentlig høring i landets nasjonalforsamling. I høringen 22. mars må de redegjøre for hvorfor produktene deres er langt dyrere enn i USA.

Les også: Må svare for blodpriser

Australske politikere har lyttet til landets forbrukermyndigheter. Begge forlanger svar på hvorfor IT-gigantenes priser tilsynelatende er blåst opp. Programvaren koster i visse tilfeller opptil 60 prosent mer «down under», også ved nedlasting av identiske produkter, påpeker de. Forskjellene lar seg ikke forklare av valutajusteringer.

Men priskuttene Adobe innrømmer nå, er bare en delvis seier for dem.

Det er nemlig enkeltpersoners tilgang til nettutgaven av selskapets Creative Suite de lover å senke avgiften på. Abonnement på pakken settes ned fra 62,99 australske dollar til 49,99 australske dollar, nær identisk med USA-prisen på 51 dollar. Tilgang til individuelle produkter som Photoshop (igjen, dette er online-versjonen) settes tilsvarende ned til 19,99 australske dollar.

Dette krever en årlig forpliktelse. For enkeltmåneder er prisen satt ned fra 94,99 til 74,99 australske dollar. Prisjusteringene utgjør en rabatt på drøyt 20 prosent.

Den samme pakken med tilgang til alle appene deres koster i Norge 487 kroner og 50 øre, eller 200 kroner for enkeltapper. I skrivende stund tar de altså dollarprisen ganger ti.

For bedrifter og programvaren i ordinær form er det ingen endringer. Adobe nevner heller ikke høringen i Australia i forbindelse med kunngjøringen om lavere priser.

Dermed er det all grunn til fortsatt å vente i spenning på svarene både Adobe, Microsoft og Apple blir tvunget til å komme med i høringsrunden neste måned.

Creative Suite solgt som installasjoner til PC og Mac koster i Norge godt over dobbelt så mye som i USA, selv om produktet ikke finnes i norsk språkdrakt. Det gjelder uavhengig av om du kjøper produktet over disk eller laster ned.

Som digi.no tidligere har skrevet: Dermed kan det fort lønne seg å ta flyturen over Atlanterhavet og kjøpe programvaren i USA i stedet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.