BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ingen god «Bing-effekt» for Yahoo

Verken Marissa Mayer eller Microsoft makter å ta søkeandeler fra Google.

Yahoo-sjef Marissa Mayer er ikke strålende fornøyd med resultatet av søkeavtalen som Yahoo inngikk med Microsoft mer enn et år før hun begynte i selskapet. Her avbildet i forbindelse med Davos WEF 2013.
Yahoo-sjef Marissa Mayer er ikke strålende fornøyd med resultatet av søkeavtalen som Yahoo inngikk med Microsoft mer enn et år før hun begynte i selskapet. Her avbildet i forbindelse med Davos WEF 2013. Bilde: Jason Alden/Bloomberg via Getty Images / All Over Press
13. feb. 2013 - 09:53

Yahoo er ikke fornøyde med resultatene av søkemotoravtalen som selskapet inngikk med Microsofts Bing i 2009. Dette fortalte toppsjef i Yahoo, Marissa Mayer, i et samtale på scenen under 2013 Goldman Sachs Technology and Internet Conference i San Francisco i går. Avtalen har en varighet på ti år og innebærer blant annet at Yahoo bruker Microsofts Bing-søketeknologi i selskapets tjenester. Mayer overtok sjefsstolen i Yahoo i juli i fjor, etter å ha hatt lederstillinger i Google i en årrekke.

– Ett av poengene med avtalen er at vi sammen ønsker å øke markedsandelene, i stedet for bare å utveksle andeler med hverandre, sa Mayer i går, ifølge Reuters.

Microsoft og Yahoo har ikke lyktes å ta markedsandeler fra Google i USA de siste to årene. Ifølge tall fra comScore har Google temmelig nøyaktig den samme markedsandelen nå som for to år siden, henholdsvis 66,7 prosent og 66,6 prosent.

I den samme perioden har Yahoos markedsandel blitt redusert fra 16 prosent 12,2 prosent. Samtidig har Microsofts andel i det amerikanske søkemarkedet vokst fra 12 prosent til 16,3 prosent.

Under samtalen sa Mayer at Yahoos største problem akkurat nå er sidevisninger, eller mangelen på sådanne.

– Dersom vi kan få vekst i sidevisningene, kan vi få til generell vekst her, sa hun. For å få til det, må Yahoo greie å få forbrukere til å oppholde seg i lengre tid om gang på selskapets nettsteder.

I tillegg, ifølge Reuters, planlegger Yahoo å kutte kraftig i antallet mobilapplikasjoner selskapet tilbyr, fra mer enn 60 til mellom 12 og 15.

– Vi er nødt til å få inntjeningsmulighetene til å fungere bedre, fordi vi vet at de kan, og vi har sett andre konkurrenter på dette området illustrere hvor godt det kan fungere, sa Mayer.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.