SAS og de andre vanlige flyselskapene er i dyp krise. Analytikere tror det går mot et nytt milliardunderskudd i år. Selskapet har tidligere medgitt at konkurs er er en mulighet hvis man ikke klarer å kutte kostandene.
En av måtene dette kan gjøres er å flytte større deler av salget over på Internett. SAS og alle deres konkurrenter har lenge jobbet med dette, men så langt har ikke SAS fått det til. I mai ble bare 3,5 prosent av billettene solgt over nettet, skriver Aftenposten. Dette tar ikke med et beskjedent nettsalg gjennom reisebyråene.
3,5 prosent står i sterk kontrast til at SAS har lovet sine eiere at 25 prosent av billettene skal selges over nettet i løpet av 2005.
Tallene fra konkurrenter viser at SAS ikke har klart å utnytte at Norden har ligget langt foran Europa på Internett-bruk. For British Airways, Lufthansa og KLM selger nå rundt ni prosent av sine billetter på Internett og salget øker meget raskt.
Konkurranse-situasjonen blir særlig klar når man sammenligner med Ryanair faktisk går med overskudd. Selskapet har 90 prosent av salget sitt på Internett.
SAS lover å lansere en ny nettside for å kjøpe billetter i løpet av høsten, for mange kunder har klaget over hva de mener er en for komplisert løsning.