FORBRUKERTEKNOLOGI

Surface skal imponere, ikke dominere

– Et smalt produkt, sier Microsoft Norge.

14. feb. 2013 - 14:15

TJUVHOLMEN (digi.no): De kaller det en «ledestjerne». En spydspiss i sin nye strategi som et «tjenester og enheter»-selskap. Begynnelsen på en reise. Rolls-Royce.

Offisielt er navnet «Microsoft Surface for Windows RT». Den første manifestasjonen av Microsofts framtid ble i dag norgeslansert.

Brettet som er unnfanget og konstruert av Microsoft selv, samt diverse tilleggsutstyr, selges nå i butikkjedene Elkjøp, Lefdal, Expert og Siba, samt fra nettbutikken til Microsoft.

– Vi ser et betydelig behov i markedet for dette, sa Microsofts norgessjef Hege Skryseth. Ifølge henne er produktet laget både for å konsumere innhold, men også for å kunne være produktiv.

Ikke laget for å dominere

På et designhotell på Tjuvholmen fikk pressen omsider se og prøve nyheten.

– Hyggelig hvis den selger godt, men det viktigste er at vi driver innovasjon. Produktet er ikke laget for å dominere markedet, erkjenner teknologidirektør Børge Hansen overfor digi.no.

Han poengterer at de selvsagt vil ha lønnsomhet, men at salgstallet ikke er det aller viktigste. Det viktige for Microsoft nå er å spre Windows 8 mest mulig, og dermed tjenestene de tilbyr.

Nettbrettet er bare ett av en rekke midler for å nå målet. Vel så viktig er de mange produktene som Microsofts partnere bringer til markedet. Ved å tone ned viktigheten av Surface forsøker de å balansere dette forholdet, etter beste evne.

Dette ble ytterligere bekreftet da Hansen til samlet presse beskrev Surface som «et smalt produkt».

Surface RT ble avduket i Hollywood allerede for åtte måneder siden, og USA-lansert i oktober. Spesifikasjonene er kjent fra tidligere omtale.

Dermed var det vel ikke fryktelig mye nytt å vente på presselanseringen torsdag, men noe lærte vi likevel:

* Surface og tilbehør (blant annet ulike tastaturer) selges i fire butikkjeder i Norge, samt av Microsoft selv. Prisen starter fra 3.890 kroner for modellen med minst lagringsplass, 32 GB.

* Microsoft kunne torsdag ikke svare på hvor mange enheter som kommer til Norge, men det ble hevdet at tilgjengeligheten skulle være god.

* Wimp, som var til stede på seansen som eneste leverandør, jobber med en Windows 8-tilpasset app. Dette skjer i samarbeid med Microsoft, uten utveksling av penger. Snarere får de tilgang til kompetanse på denne måten. De kunne imidlertid ikke gi en dato for når appen blir tilgjengelig.

* Antallet Windows 8-apper gjennom Windows Store var ved siste offisielle opptelling på rundt 30.000. De fleste av disse er tilgjengelig også i Norge. (Se denne tjenesten for en mer oppdatert, men uoffisiell oversikt.)

* Så godt som ingen informasjon ble gitt om kommende Surface Pro, som allerede er USA-lansert. Når det kraftigere brettet med Intel-prosessor og fullversjon av Windows 8 blir tilgjengelig vet ikke Microsoft Norge ennå.

Microsoft gjorde selv ingen distinksjon mellom Pro og RT-utgavene, selv om de er vidt forskjellige i bruk og muligheter, ved invitasjonen til lanseringen.

– Vi har trent opp personell i salgsleddene og gir også god informasjon om dette på hjemmesidene våre, dessuten er det per i dag bare RT-utgaven som finnes i det norske markedet, kvitterte Windows-direktør Christian Almskog.

Surface RT inkluderer en gratis versjon av «Office for home & student». Dette er kontorpakken slik du kjenner den, minus Outlook. For øvrig har brettet en egen epostklient, som for noen kan gjøre savnet mindre merkbart.

Dette er vel også den mest kjente beholdningen så langt, når det gjelder mer profesjonelle apper, eller verktøy for produktivitet på denne plattformen.

digi.no har lyst til å trekke fram et moment som skiller Windows-brett ganske mye fra rivaliserende iOS. Det gis tilgang til filsystemet og innholdet på harddisken, blant annet gjennom Windows utforsker. Du er med andre ord ikke like nedlåst, og dette vil nok flere vite å sette pris på.

Eller for å si det med ordene til Windows-direktør Almskog, riktignok gitt i en annen sammenheng: «Du får funksjonaliteten et nettbrett skal ha, men samtidig en hel del mer».

Unik er også skjermstøtten som enkelt og elegant kan vippes ut, slik at brettet blir stående. Enhetens frontkamera er hensiktsmessig vinklet 22 grader, for å tilpasse slik bruk.

– Hvem er dette produktet egentlig for?

– Vi mener det er for alle, men med et hovedfokus på forbrukere, svarer Microsoft.

Trolig kommer Microsoft til å markedsføre det neste medlemmet i Surface-familien, Pro-modellen, i langt større grad mot bedriftene.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.