Taiwanske HTC har slitt i konkurransen med Apple og Samsung. Fra en markedsandel på 10 prosent i fjor er den nå nede på 4,6 prosent. De solgte 32,6 millioner telefoner i 2012, en nedgang på 25 prosent fra året før.
Med HTC One, deres nye flaggskip, håper de å slå tilbake konkurransen. Da HTCs toppsjef Peter Chou gikk på scenen i London tirsdag for å presentere telefonen var han ikke snau i ordbruken. Den nye telefonen blir sett på som en stor mulighet for HTC til å «bring new excitement to the smartphone experience,” ifølge Bloomberg News.
– Vi som en industri trenger en ny tilnærming til smarttelefonen, fortsatte Chou som satser mye på at «One» skal bli en suksess.
Telefonen har en 4,7 tommers 1080p skjerm, en Snapdragon 600, 1,6 Ghz firekjernet prosessor og vil leveres med 4G LTE støtte i noen markeder. Den er basert på Android, men HTC har bygget inn en del egen programvare, som for eksempel BlinkFeed, som skal servere nyheter og info fra sosiale medier rett til startskjermen. De har også lansert HTC Zoe, som er en ny tilnærming til å ta bilder.
Digi.nos søsterpublikasjon, Dinside.no, var tilstede på lanseringen i London og har en fyldig gjennomgang av telefonen etter en første gjennomgang. Deres oppsummering var: Mange ord, lite nytt.
Les deres reportasje her.
Telefonen blir lansert i et slags vakuum: Samsungs flaggskip, Galaxy S III, har vært i markedet siden midten av 2012 og det er fem måneder siden Apple lanserte iPhone 5. Timingen til HTC er ikke tilfeldig: De vil nødig konkurrere direkte med de to gigantene i markedet.
- Dette er HTCs viktigste produkt i år, og vil avgjøre om de vil halvere eller doble overskuddet for 2013, sier analytiker Lu Chai-lin til Bloomberg News. Aksjekursen til selskapet har falt 70 prosent siden toppen i 2011.
Les også:
- [31.07.2013] HTC varsler sitt første underskudd
- [08.04.2013] Full krise i HTC
- [07.01.2013] HTC bommet