IDC kom i går med en rapport om markedsutviklingen for det selskapet kaller smart, tilknyttede enheter, noe som omfatter nettbrett og smartmobiler, samt bærbare og stasjonære pc-er. Selv om produktkategoriene har ulike formfaktorer og funksjonalitet, har enhetene også mye felles. Samtlige gir tilgang til Internett-resurser og installasjon av brukervalgt programvare. Produktene i tre av de fire kategoriene kan dessuten bruker trådløst og mobilt.
Det er ingen tvil om at det har vært og fortsatt foregår en kraftig vekst i salget av smartmobiler og nettbrett. Det som er mer uklart, er om dette skjer på bekostning av pc-salget. For veksten for de to relativt nye produktkategoriene er svært mye høyere enn reduksjonen i salget av pc-er. I fjor sank pc-salget med 3,7 prosent, mens veksten for nettbrett og smartmobiler var på henholdsvis 78,4 og 46,1 prosent.
Ryan Reith i IDC sier i en pressemelding at smartmobiler og nettbrett vokser med en takt som det ikke er realistisk at pc-en kan holde tritt med. Dette skyldes dels prisen på de ulike produktene, men også levetiden.
– Den gjennomsnittlige salgsprisen for et nettbrett ble i 2012 redusert med 15,0 prosent til 461 dollar, og vi venter at denne trenden vil fortsette i 2013. Gjennomsnittsprisen på smartmobiler er enda lavere, 408 dollar. Vi regner med at smartmobiler vil fortsette å ha en kortere livssyklus enn pc-er i årene som kommer på grunn av pris, bruksmønster og den generelle størrelsen på enhetene, sier Reith.
I 2011 var Apple den klart største leverandøren av slike produkter, men Samsung kom i fjor i voldsom fart og inntok dermed førsteplassen med klar margin. Det er fortsatt langt ned til Lenovo på tredje plass, noe som skyldes at det kinesiske selskapet ikke er noen stor leverandør av smartmobiler og nettbrett. Men selskapet hadde i fjor en kraftig vekst i leveransene av nettopp smartmobiler, fra 3,7 millioner i 2011 til 23,7 millioner i 2012.
Bak Lenovo følge HP og Dell, som begge opplevde fall i antallet leverte enheter. Dell står faktisk i fare for å bli passert av Sony, som viste brukbar vekst i fjerde kvartal, men ikke nok til å henge med det totale markedet.
Les også:
- [27.02.2013] Office-konkurrent rett i nettleseren
- [26.02.2013] – Google bekymret over Android-markedet