BEDRIFTSTEKNOLOGI

Google utfordrer Facebook Connect

Lover enkel og sikkert innlogging som er fri for sosial spam.

På Fancy kan man nå registrere seg med e-post og passord, eller velge å logge seg inn med Google+, Facebook- eller Twitter-kontoen.
På Fancy kan man nå registrere seg med e-post og passord, eller velge å logge seg inn med Google+, Facebook- eller Twitter-kontoen. Bilde: digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
28. feb. 2013 - 08:13

For snart fem år siden lanserte Facebook selskapets Connect-tjeneste, som gjør det mulig for blant annet tredjeparts-nettsteder å la Facebook-brukere benytte sin Facebook-id når de logger seg på disse nettstedene. I praksis lager hvert nettsted som benytter Facebook Connect en applikasjon som Facebook-brukere til enhver tid kan holde øye med og deaktivere fra applikasjonsoversikten i Facebook.

Etter hvert har mange nettsteder tatt i bruk Facebook Connect, trolig først og fremst fordi det er enkelt å forholde seg til, både for nettstedet og for brukerne. Kostnaden for begge parter er at Facebook får tilgang til ny informasjon om brukerne, i stedet for at nettstedet kan beholde den for seg selv, dersom de kun hadde benyttet en egen innloggingsløsning.

Denne typen informasjon er attraktiv, noe som er årsaken til at man ofte også kan bruke sin Twitter- eller Google-id for å logge inn på nettsteder.

Til nå har Googles løsning, Google Accounts, vært forholdsvis enkel. Men denne uken tok selskapet et stort skritt videre i retning av Facebook Connect, ved å lansere Google+ Sign-In.

Det har blitt diskutert opp og ned og fram og tilbake hvor mange virkelig aktive brukere Google+ har. I forbindelse med Google+ Sign-In er det bare antallet registrerte brukere som er interessant. Og det er et betydelig antall, ikke minst blant Android-brukerne.

Google+ har lenge blitt omtalt av Google som både som mellom Googles tjenesten, og som et ekstra lag med funksjonalitet på toppen av hver av de andre tjenestene. Mye av Google+ dreier seg om deling av innhold på kryss og tvers av de andre Google-tjenestene.

Med Google+ Sign-In utvides blant annet denne dele-funksjonaliteten til i større grad å også inkludere eksterne nettsteder, men også applikasjoner til Android og iOS.

Innloggingen kan skje ved hjelp av et klikk på en knapp, dersom man i nettleseren eller på mobilen allerede er pålogget en Google-tjeneste. Dersom brukeren har aktivert to-trinn bekreftelse ved innloggingen, vil dette også gjelde innlogging med Google+ Sign-In. Google kunngjorde nylig at innføringen av denne og annen sikkerhetsfunksjonalitet har ført til en 99,7 prosent reduksjon i kapringen av Google-kontoer siden 2010.

Filmatjenesten Flixster er blant de første som har tatt i bruk Google+ Sign-In. Her vises dialogen om hvilken informasjon Flixster ønsker fra brukerens Google+-konto. Brukeren har noen  valgmuligheter. <i>Bilde: digi.no</i>
Filmatjenesten Flixster er blant de første som har tatt i bruk Google+ Sign-In. Her vises dialogen om hvilken informasjon Flixster ønsker fra brukerens Google+-konto. Brukeren har noen valgmuligheter. Bilde: digi.no

Ved første gangs innlogging med Google+ Sign-In på en ny tjeneste, kan brukeren til en viss grad bestemme hvilken informasjon fra Google+-kontoen som skal deles med tjenesten, men også i hvilke av brukerens Google+-kretser tjenesten skal kunne dele informasjon. Det er også mulig å la være å velge noen som helst krets eller mottaker.

– Google+ lar ikke applikasjoner spraye «friksjonsfrie» oppdateringer over hele strømmen, slik at applikasjonsaktivitet kun opptrer der hvor den er relevant, for eksempel når brukeren oppsøker den, heter det i Googles introduksjon til Google+ Sign-In for vanlige brukere.

Det er fullt mulig å gjøre mye av det samme i Facebook, men her er det kanskje lettere å overse disse innstillingene når man tar i bruk en ny applikasjon, noe mange dessverre gjør. Dermed blir det opp vennene å filtrere vekk uønskede meldinger fra andres applikasjoner.

Google+ Sign In er nå også en del av Google Play Service, noe som del gjør det mulig å logge inn med id-en i mobilapplikasjoner, men også for nettsteder å tilby en ett-klikk-løsnings for installasjon av applikasjoner på brukerens Android-mobil.

Google med seg ti lanseringspartnere fra starten av, blant annet oppdagelsestjenesten Fancy, som har tatt i bruk påloggingstjenesten, og som i videoen nedenfor uttaler seg om flere deler av det nye tilbudet fra Google.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.