Like før klokken 23 mandag kveld meldte Evry at feilen var funnet. Men hva gikk egentlig galt denne gangen?
Systemleverandøren til store deler av bank-Norge opplevde igjen en kritisk datafeil, slik de har gjort også ved flere tilfeller de siste årene.
Utstyr sviktet


Minst ti nettbanker sluttet å fungere, som en følge av et nettverksutfall i Evrys infrastruktur, uttalte selskapet til media. Også kortbruk i butikker og minibanker ble berørt, slik at mange fikk trøbbel med å betale for varene sine eller å ta ut penger.
– Den sentrale komponenten som sviktet var en kantsvitsj, sier en småsliten kommunikasjonssjef Geir Remman til digi.no.

Mange Evry-ansatte har jobbet gjennom kvelden i går og natten, først med å feilsøke og deretter utbedre og overvåke situasjonen, forteller han.
Når det gjelder hva som faktisk skjedde er selskapets teknikere nå i en fase hvor de leter etter en rotårsak.
– Det er en del spørsmål som knytter seg til hvordan og hvorfor og så videre, men det jobber vi med å analysere. Arbeidet har startet, men det vil helt sikkert ta dagen i dag og kanskje lenger.
Et svært kritisk Finanstilsyn har fulgt selskapet med argusøyne etter utfall både i 2011 og 2012, og Evry har forpliktet seg til å «snu hver stein» for å gjøre sin infrastruktur så robust som mulig.
Et spørsmål som melder seg etter mandagens episode er hvordan feil i én kantsvitsj kan ta ned store deler av landets banktjenester. Feil i maskinvare vil alltid kunne oppstå, nettopp derfor må kritisk infrastruktur ha redundanse.
– Dette er en av tingene vi ettergår nå, sier Remman.
Bretter opp ermene
Snu hver stein-aktiviteten til Evry har medført det han kaller betydelig investeringer, både i teknologi og bemanning. Dette har også hatt en betydelig effekt, mener kommunikasjonssjefen, som innser at arbeidet må fortsette.
– Det sier seg selv at en sånn hendelse ikke er hyggelig for noen, verken de direkte berørte eller ansatte for øvrig. Samtidig ser vi viktigheten av å ha en robust infrastruktur. Vi må brette opp ermene.
Kunder over hele landet ble mandag kveld berørt av utfallet, som ifølge NRK varte i nærmere tre timer. Evry meldte at problemene var løst rundt klokken 23.
Les også:
- [18.03.2013] BankID-trøbbel dagen før ildprøve
- [09.10.2012] IT-kluss rammer norske banker
- [29.06.2012] Evry-brudd rammet DNB
- [25.06.2012] Trøbbel for nettbanker
- [30.05.2011] EDB gikk ned igjen