Det vakte oppsikt i forrige uke da de ansatte i Yahoo mottok (per e-post) et internt rundskriv som i praksis gikk ut på at hjemmekontor forbys fra begynnelsen av juni.
Mange kommentarer var forbløffet, og kyberrom ble preget av avskyerklæringer mot Yahoos toppsjef Marissa Mayer og lange prinsipielle haranger til forsvar for «telecommuting».
Yahoos eneste offisielle kommentar var følgende:
– Det dreier seg ikke om et prinsipielt syn mot å arbeide hjemmefra. Det dreier seg om hva som er rett for Yahoo, akkurat nå.
En rundspørring publisert i New York Times får fram ulike syn hos nåværende og tidligere ansatte i selskapet.
Det kommer fram at Yahoo har vært i dyp krise gjennom mange år, og at krisen langt på vei har ødelagt arbeidskulturen. Ansatte har arbeidet lite målrettet, og interne prosesser har vært preget av et overdimensjonert byråkrati. Framfor å gjøre unytte i Kafka-land, har mange foretrukket å gjøre det hjemme. Uansett ble det utrettet så lite at erklæringer om å «jobbe for Yahoo» kunne oppfattes som satire.
Den andre siden av dette har vært at miljøet på Yahoos kontorer har vært «distraherende». De som har lykkes – for eksempel kvinnesatsingen Shine – forklarer at de måtte jobbe hjemmefra for å få ting gjort.
Forbudet mot hjemmearbeid vekker kanskje ikke bred begeistring. Men artikkelen tyder på at Yahoo-ansatte tenderer i retning av å oppfatte det som et nødvendig – og sannsynligvis forbigående – tiltak for å rette opp en potensielt ødeleggende utvikling.
Et argument mot forbudet var at Yahoo risikerte dårligere arbeidsmoral og tap av kompetente medarbeidere. En av kildene til New York Times, med innsikt i Yahoos nåværende ansettelsesprosesser, sier at det motsatte ser ut til å være tilfelle: Det har plutselig begynt å komme jobbsøknader fra folk som i dag arbeider for tiltrekkende konkurrenter som Facebook og Google.