Å stenge ned store pirattjenester for film spiller positivt inn på bunnlinjen til filmindustrien. Det slår en ny forskningsrapport fra Wellesley College og Carnegie Mellon University fast, ifølge Wall Street Journal.
I etterkant av at tjenestene Megaupload og søstertjenesten Megavideo, begge drevet av famøse Kim Dotcom, ble stengt ned i fjor undersøkte assisterende økonimiprofessor Brett Danaher og professor i informasjonsteknologi og markedsføring, Michael D. Smith, effekten for filmsalget.
De mener at online omsetningen var mellom seks og ti prosent høyere enn den ville vært.
– Vi konkluderer at å stenge ned Megaupload og Megavideo sørget for at en del kunder gikk fra piratvare til å kjøpe eller leie gjennom legale digitale kanaler, konkluderer forskerne ifølge Wall Street Journal som omtaler studien.
Funnene styrker filmindustriens argumenter om at piratvirksomhet gjør at de taper penger. Flere har argumentert at de som laster ned piratkopierte utgaver uansett ikke ville kjøpt et eksemplar av filmen. Forskningen til Danaher og Smith går i mot dette argumentet.
Ved å studere effekten av at Megaupload ble tatt ned, fant forskerne at ble det solgt mellom flere 10 500 og 15 300 digitale filmer ukentlig. Dette er filmer som eller sikke ville blitt lastet ned lovlig, mene forskerne. Utleie-virksomheten steg med mellom 13 700 og 24 000 enheter uken etter at tjenesten ble tatt ned.
I en bloggpost skriver forskerne mer utfyllende om funnene og hvor komplisert det er å finne en signifikant sammenheng mellom nedstengingen av tjenesten og salgsvekst. Siden Megaupload var en global tjeneste som ble fjernet fra alle markeder så fikk ikke forskerne noe sammenligningsgrunnlag. Denne utfordringen løste forskerne ved å se på markeder hvor Megaupload hadde stort gjennomslag, og justere for effekten i disse markedene.
– Rett etter nedstengingen var det et positivt og statistisk signifikant forhold mellom et markeds salgsvekst og bruken av Megaupload før den ble tatt ned, skriver forskerne som undersøkte 12 land.
Men de understreker at studien bare dekker salgsutviklingen i 18 uker etter nedstengningen av tjenestene. Selv om de ikke ser noen tegn til at salget faller tilbake på «normale nivåer», så mener forskerne at man må studere langtidseffektene nærmere.
– Vi har heller ikke estimert effekten av salget i andre kanaler (enn online filmsalg og leie, red. anm), ei heller har vi noen informasjon om kostnadene forbundet med nedstengingen av Megaupload, skriver forskerne og mener dette må bli tas i betraktning når man vurderer fordelene og ulempene når at styresmaktene aksjonærer mot pirattjenester.
Men hvem har betalt for forskningen? Carnegie Mellons program «Initiative for Digital Entertainment Analytics» som Michael D. Smith er med å styre og som har finansiert forskningen, får ubundne midler fra Motion Picture Association of America (MPAA), men studien er ikke direkte finansiert av disse.
Les også:
- [07.03.2013] Vil bruke 110 milliarder på IT
- [07.03.2013] Kun Sony utfordrer Apple og Samsung
- [05.03.2013] Fortsatt nedtur på pc-markedet