FORBRUKERTEKNOLOGI

Spotify: 1 million nye kunder siden jul

Men er veksten sterk nok?

Spotify, med de svenske gründerne Daniel Ek og Martin Lorentzon i spissen, har fått 1 millioner nye kunder siden desember. Men er veksten sterk nok for selskapet?
Spotify, med de svenske gründerne Daniel Ek og Martin Lorentzon i spissen, har fått 1 millioner nye kunder siden desember. Men er veksten sterk nok for selskapet? Bilde: Spotify
13. mars 2013 - 08:22

Siden desember i fjor har den svenskættede musikktstrømme-tjenesten Spotify tiltrukket seg 1 million nye, betalende, brukere. Det er en betydelig økning som gjør at de nå totalt har 6 millioner kunder som betaler for å ha tilgang til selskapets store musikkbibliotek. Talene ble rapportert av Cnet News og ble presentert på South By Southwest (SXSW) Interactive-festivalen som nå går av stabelen i Austin, Texas.

Doblet vekst

Totalt skal selskapet ha 24 millioner aktive brukere, noe som er rundt dobbelt av hva de hadde i fjor. De har med andre ord opplevd en dramatisk vekst og oppstartsselskapet har klart å bli en betydelig aktør i musikkmarkedet, og har et sterkt forsprang på både Google og Apple som nå har varslet selskapet konkurranse.

70 prosent til plateselskapene

Sterk vekst til tros: Selskapet har et godt stykke igjen til å levere lønnsomhet, ifølge Cnet. Selskapet ligger an til å tjene 684 millioner dollar, rett i underkant av fire milliarder kroner, på abonnementsinntekter alene i år.

I tillegg kommer hittil ukjente annonseinntekter fra de som bruker tjenesten gratis. Men rundt 70 prosent av inntektene går rett videre til plateselskapene. Det som er igjen skal betale for alt: Markedsføring, teknologi, ansatte og så videre. Det har tidligere blitt rapportert at Spotify må betale 75 prosent.

Viktige forhandlinger

Selskapet har hentet inn rundt 280 millioner dollar i venture-kapital som skal holde dem likvide. For selskapet er det derfor helt avgjørende å vokse mye, og det raskt. Det er den eneste muligheten de har til å bringe inn tilstrekkelig med inntekter til plateselskapene, slik at de kan fremforhandle bedre betingelser.

Cnet skriver at det inneværende året blir svært avgjørende. Industri-kilder sier til nyhetstjenesten at de er i forhandlinger med tre av de største plateselskapene, som Universal, Sony og Warner, om nye betingelser.

Men Spotify har et meget godt kort på hånden: Deres tjeneste har fått mye av ansvaret for at musikk-industrien nå opplever vekst siden 1999.

Dette skjer samtidig som gigantene inntar markedet som Spotify på mange måter har åpnet opp: YouTube har tidligere annonsert at de vil inn i dette markedet. Med sin eksisterende store brukerbase kan de kjapt overta markedet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra