Det finnes ingen tall, men det er ingen grunn til å tro at ikke norske nettbrukere piratkopierer mindre enn brukere i USA. En av forklaringen er mangelen på lovlige alternativer - det finnes ingen butikker beregnet på norske kunder som selger musikken til de store og kjente artistene.
Les også:
- [17.09.2003] DVD skal redde CD-ens fremtid
- [29.07.2003] Bunter Napster med CD-brennerverktøy
- [28.07.2003] Bransje-krig vil gi PC-eiere billig musikk
Nå kommer den første åpningen, men den er ganske begrenset. De første musikkbutikkene på nett i USA ble åpnet av plateselskapene selv og solgte bare musikk fra et selskap. Det er dette Universal Music nå skal gjøre her i Norge.
Ganske snart åpner Universal en nettside med salg av 150 norske artister, skriver Dagens Næringsliv. Låtene vil koste 7 kroner stykket, noe som tilsvarer de 99 centene Apple tar for musikk på sin iTunes nettbutikk.
Det store spørsmålet er hvordan salget vil gå. Ser man til erfaringene i USA, er det vanskelig å positiv. Kundene bryr seg ikke om hvilket plateselskap artisten er på og en-plateselskap-musikkbutikkene ble ikke noe suksess. Apples iTunes, som nå alle de andre aktørene måles mot, selger - som vanlige platebutikker - musikk fra alle de store plateselskapene.
Universal skal heller ikke legge ut til salg sine internasjonale artister som Elton John eller Nelly på nettbutikkene.
Trekkplasterne blir derfor artister som DeLillos, Sissel Kyrkjebø og Espen Lind (også kjent som Sway).