Googles datterselskap YouTube kunngjorde i går at videotjenesten nå har mer enn én milliard unike brukere i måneden. Mye av veksten skyldes brukergruppen som analyseselskapet Nielsen kaller for «Generation C». C-en er hentet fra fire ord som beskriver hvordan denne gruppen av unge voksne bruker YouTube – «connection», «creation», «community» og «curation».
Mens mange nok fortsett ser på YouTube-videoer på pc-en, tar generasjon C i bruk alle typer enheter og skjermer og veksler mellom disse. Men veksten er klart størst på smartmobiler.
Denne gruppen er svært oppsatt av nettvideo og laster opp mye innhold selv. Generasjon C definerer hva som er populært på YouTube gjennom sin deling med venner og familie. Dessuten er de eksperter på å finne fram til det innholdet de er opptatt av. Omtrent 40 prosent av medlemmene i denne gruppen bruker YouTube til å lytte til musikk, ofte samtidig som at de gjør helt andre ting, for eksempel mens de venter på bussen.
Selv om YouTube regnes som en sentral del av Google, så utgis tjenesten av et separat datterselskap. Dette selskapet ble etablert av tre tidligere PayPal-ansatte i februar 2005. I november 2006 ble selskapet kjøpt av Google for 1,65 milliarder dollar. Før oppkjøpet ble tjenesten hyllet av Microsoft-gründer Bill Gates. I ettertid har Microsoft flere ganger forsøkt å lansere en konkurrent, blant annet Soapbox, uten å oppnå noen større suksess. Dagens videotjeneste fra Microsoft er Bing Video, men selv Microsoft bruker som oftest YouTube når selskapet vil spre sitt budskap.
Det finnes fortsatt en rekke andre internasjonale nettvideotjenester, men ingen er i nærheten av YouTube i størrelse eller bruk.
En gjennomsnittlig YouTube-bruker ser på mer enn fire timer med YouTube-video i måneden.
Det var lenge uklart hvordan Google skulle tjene penger på YouTube. Tjenesten har i perioder vært mer eller mindre annonsefri, men det er ikke lenger tilfelle.
Les også:
- [25.04.2008] Hvordan skal YouTube tjene penger?
- [22.06.2006] Gates: - Krenkelser av copyright er ikke tyveri